Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-07-25
Wersja aktualna od 2012-07-25
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 45
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 25 lipca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 500/12
Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 26 maja 2012 r., na paralotni Revolution 2 Wing z napędem, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie - H1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał lot w celach rekreacyjnych. Zgodnie z informacjami uzyskanymi od świadków, lot wykonywany był na małej wysokości, około 15 m. Po pewnym czasie świadkowie zobaczyli nadlatującą paralotnię, która przemieszczając się wzdłuż linii brzegowej nad wodą leciała wprost na nich, na wysokości około 5-7 m. Następnie pilot obniżył jeszcze wysokość lotu i przeleciał tuż nad świadkiem, który znajdował się na ostatniej główce (ostrodze) przed zakolem rzeki. Paralotnia przemieszczała się dalej na tej wysokości wzdłuż linii brzegowej. Po chwili świadkowie usłyszeli plusk i zobaczyli w odległości około 100 m pilota, który znajdował się w wodzie (kilka metrów od brzegu). Pilot przemieszczał się w jego kierunku. Świadkowie pobiegli do pilota, żeby sprawdzić co się dzieje. Znaleźli go leżącego na plecach pod wodą i pomimo podjęcia natychmiastowej akcji ratowniczej i wezwania pomocy nie udało się go uratować. Pilot miał zaplątane nogi w linkach paralotni, która zaczęła spływać z nurtem rzeki. Zetknięcie pilota z wodą nastąpiło w okolicy kępy drzew. Z tego powodu nie można wykluczyć, że pomimo, iż według relacji obserwatorów nie było wiatru, to lokalnie mogły wystąpić zawirowania, które mogły spowodować niezamierzone przez pilota zmniejszenie wysokości lotu i zahaczenie o wodę.
Badanie na zawartość alkoholu etylowego we krwi pilota wykazało jego obecność w stężeniu określonym na 1,6 promila.
Pilot, lat 35, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji wydane przez Letecka Amaterska Asociace Česka Republika (LAA ĆR).
3. Przyczyna wypadku:
Działając na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, postanowiła:
Odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
[...] (2) osoba używająca statek powietrzny była pod wpływem alkoholu lub środków odurzających [...].
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
Zaleca się pilotom paralotni, aby w wyposażeniu osobistym, które zabierają ze sobą na loty był nóż, który mógłby zostać użyty w sytuacjach koniecznych. Wskazane jest, aby jego konstrukcja umożliwiała użycie bez konieczności, np. zdejmowania rękawiczek lub wykonywania dodatkowych czynności przygotowawczych (np. otwarcia ostrza przy użyciu dwóch rąk).
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |