Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-07-12
Wersja aktualna od 2012-07-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 43
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 lipca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1105/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 sierpnia 2011 r., na spadochronie Navigator 290, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2” .
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał swój pierwszy skok w życiu. Na wysokości 4000 m oddzielił się od samolotu w asyście dwóch instruktorów. Na wysokości około 1500 m, zgodnie z planem otworzył czaszę główną, która napełniła się prawidłowo. Z relacji osób, które obserwowały lot ucznia-skoczka wynika, że początkowo uczeń-skoczek leciał nad lotniskiem z kursem wschodnim, północno-wschodnim. Na wysokości około 300-200 m skoczek wykonał zakręt w lewo i zaczął lecieć z kursem zachodnim. Wówczas znajdował się w rejonie północnej granicy lotniska. Po chwili uczeń-skoczek zmienił kierunek lotu na północno-wschodni i zaczął oddalać się od lotniska. Lądowanie nastąpiło w lesie. Podczas lądowania uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
Prędkość wiatru przy ziemi podczas skoku wynosiła 3÷5 m/s.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była prawdopodobna utrata przez ucznia-skoczka orientacji geograficznej.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |