Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 61
Wersja aktualna od 2012-06-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 61
Wersja aktualna od 2012-06-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1062/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2011 r., na spadochronie Mars 196, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne
- H4” .

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek podczas manewru lądowania przy prawie bezwietrznej pogodzie (około 0,5 - 1 m/s) źle ocenił wysokość i odległość na jakiej się znajdował. Wykonał zbyt późno ostatni zakręt do lądowania pod wiatr, co doprowadziło do zniżania poza strefą przeznaczoną do lądowania. W trakcie wykonywania ostatniego zakrętu pod wiatr skoczek ocenił, że uda się przelecieć nad przyczepą do transportu spadochronów. Kiedy wleciał nad przyczepę na wysokości około 3 metrów stwierdził, że o nią zahaczy i uniósł nogi do góry uderzając pośladkami w dach przyczepy. Kontynuując lot, wylądował kilkanaście metrów dalej. W wyniku uderzenia skoczek doznała urazu. Po przewiezieniu karetką do szpitala stwierdzono złamanie 4 kręgu lędźwiowego.

Skoczek, lat 29, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego. Do wypadku wykonał 77 skoków, w tym na spadochronie Marsie 196 osiem skok. W tym dniu był to pierwszy skok.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek. Według tych ustaleń przyczyną wypadku była zła ocena wysokości i odległości od miejsca lądowania.

Nieuwzględnienie małej siły wiatru mogło doprowadzić do dłuższego dolotu do ostatniego zakrętu, i do większej utraty wysokości, co spowodowało wykonanie zakrętu do lądowania na zbyt małej wysokości.

Przyczyną mogła być również chęć lądowania w wyznaczonym miejscu, przy nieuwzględnieniu większej niż wcześniej przewidywanej utraty wysokości przy dolocie ze słabym wiatrem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez organizatora skoków środek profilaktyczny polegający na omówieniu ze skoczkami zaistniałego wypadku.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00