Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 60
Wersja aktualna od 2012-06-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 60
Wersja aktualna od 2012-06-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 39
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 371/12

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2012 r., na spadochronie Stiletto 150, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji
- H2” .

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał szósty skok w życiu, na zadnie AFF-5. Zadania w czasie wolnego spadania, lot na otwartej czaszy, w tym budowa rundy do lądowania, zostały wykonane poprawnie. Podczas podchodzenia do lądowania, uczeń zbyt wcześnie ściągnął linki sterownicze, co spowodowało wyrównanie lotu na wysokości 3÷4 metrów, po czym zbyt gwałtownie zwolnił linki sterownicze. Spowodowało to gwałtowne przemieszczenie się czaszy do przodu i lądowanie ze zwiększoną prędkością. Na skutek twardego lądowania na nierówno ustawione nogi, skoczek doznał obrażeń ciała. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczynami wypadku były:

- zbyt wczesne wyrównanie lotu spadochronu podczas podchodzenia do lądowania;

- zbyt gwałtowne zwolnienie linek sterowniczych na małej wysokości;

- przyziemienie w niewłaściwej sylwetce - na nierówno ustawione nogi.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez organizatora skoków środek profilaktyczny polegający na:

„Przypomnieniu zasady, że w przypadku zbyt wysokiego wyrównania lotu, należy utrzymywać spadochron w takiej samej konfiguracji aż do przyziemienia. Przed przyziemieniem należy przygotować się na mniej komfortowe i bardziej dynamiczne lądowanie - nogi należy utrzymywać złączone z mocno napiętymi mięśniami”.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00