Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 59
Wersja aktualna od 2012-06-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 59
Wersja aktualna od 2012-06-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 653/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 czerwca 2011 r., na szybowcu SZD-42-2 Jantar Std, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne
- H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot-instruktor szybowcowy wykonywał oblot techniczny szybowca, w celu wystawienia poświadczenia przeglądu zdatności do lotu. Aeroklub regionalny organizował w tym dniu także loty szkolne za wyciągarką. Start do lotu odbył się za samolotem. Pilot podczas oblotu wykonywał manewry wynikające z instrukcji eksploatacji szybowca, obejmujące m.in. takie elementy pilotażu jak przeciągnięcie i korkociąg. Pilot nie stwierdził żadnych nieprawidłowości technicznych i pilotażowych. Po zakończeniu oblotu technicznego pilot skierował ze zniżaniem w kierunku do lotniska. Pilot skierował szybowiec w rejon południowego skraju lotniska, w celu wykonania przelotu nad nim z kursem, przeciwnym do kierunku lądowania. Podczas tego manewru pilot rozpędził szybowiec na zniżaniu do prędkości 240 km/h i na bardzo małej wysokości dokonał przelotu wzdłuż południowego skraju lotniska na długości ok. 700 m. Po wykonaniu przelotu nad lotniskiem i przekroczeniu jego wschodniego skraju, pilot przeszedł łagodnie na wznoszenie, wykonując równocześnie zakręt w lewo na kierunek północny. Po wyprowadzeniu szybowca na kierunek północny na wysokość ok. 100 m AGL, pilot wypuścił podwozie i po przeleceniu ok. 200 metrów rozpoczął zakręt w lewo, ale po krótkiej chwili wrócił na kurs północny, a następnie zaczął wykonywać zakręt w prawo o 270°, ze znacznym przechyleniem, w celu wyjścia na kurs lądowania. Podczas wykonywania zakrętu pilot dopuścił do utraty prędkości postępowej i wprowadził szybowiec na pozakrytyczne kąty natarcia. Doprowadził tym samym do przeciągnięcia szybowca. Szybowiec wpadł w korkociąg na wysokości ok. 80-100 metrów. Po wykonaniu jednej zwitki szybowiec zderzył się z przewodem energetycznym niskiego napięcia w bezpośrednim sąsiedztwie domu uszkadzając krawędź dachu i zrywając mocowanie przewodów linii energetycznej do budynku. Następnie zderzył się z drzewem łamiąc gałęzie jego korony i zawisł na linii energetycznej na wysokości ok. 0,5 m nad ziemią. Kadłub szybowca opierał się na przedniej masce samochodu osobowego stojącego na posesji, a nos szybowca oparł się na wyłamanym konarze drzewa. Pilot po wypadku odczuwał silny ból pleców oraz miał trudności z oddychaniem, dlatego zrezygnował z samodzielnego opuszczenia kabiny. Po przyjeździe pogotowia ratunkowego, pilotowi nałożono kołnierz ortopedyczny i przy pomocy ratowników opuścił kabinę. Po przewiezieniu do szpitala i przeprowadzeniu badań okazało się, że pilot nie odniósł obrażeń.

Pilot, lat 53, posiadał ważną licencję pilota szybowcowego. Wylatał na szybowcach ogółem ponad 1166 godziny w 5517 lotach. Nalot na typie, na którym nastąpił wypadek 21 godzin 37 minut w 29 lotach.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:

- niewłaściwe zaplanowanie podejścia do lądowania po wykonaniu zadania i próba wykonania zakrętu o 270° na wysokości uniemożliwiającej bezpieczne zakończenie tego manewru;

- brak właściwej podzielności uwagi w zakręcie i dopuszczenie do spadku prędkości poniżej minimalnej.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia było wykonywanie w końcowej fazie lotu manewrów nieprzewidzianych programem lotów próbnych kontrolnych oraz nieprzestrzeganie zasad lotu po kręgu nadlotniskowym.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie zaproponowała zalecenia.

5. Działania profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Dyrektor aeroklubu regionalnego

Podjąć działania w stosunku do pilota uczestniczącego w wypadku, mające na celu uniknięcia w przyszłości zdarzeń nieprzestrzegania zasad wykonywania lotów.

5.1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaakceptował zastosowane przez aeroklub - organizatora lotów następujące środki profilaktyczne:

- omówienie okoliczności wypadku z pilotami biorącymi udział w lotach podczas przygotowania do lotów;

- przeprowadzenie analizy wypadku i szczegółowe jej omówienie z personelem lotniczym odbyło się podczas konferencji lotno-technicznej w dniu 03.04.2012 r.;

- wykonanie przez kierownika szkolenia aeroklubu lotu sprawdzającego z pilotem uczestniczącym w wypadku, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozpoznawanie przeciągnięcia, lotem na krytycznych kątach natarcia i przeciwdziałaniem rozwojowi sytuacji korkociągowych. Lot został wykonany prawidłowo.

Wicprezes ds. Transportu Lotniczego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00