Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 58
Wersja aktualna od 2012-06-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 58
Wersja aktualna od 2012-06-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 37
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 953/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 grudnia 2008 r., na samolocie Cessna F 172L, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji
- H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Ośrodek szkolenia lotniczego wykonywał loty szkolne nad lotniskiem. Na kolejne loty oczekiwał już uczeń-pilot, który przybył na lotnisko z zamiarem wykonania lotów na ZAD I ĆW 9 „Loty po kręgu na wysokości 300 i 200 m (1000 i 700 ft). Samodzielne i dwusterowe - kontrolne” wg Programu Szkolenia Lotniczego do licencji pilota samolotowego turystycznego. Na ten dzień zaplanowano 1 lot z instruktorem i 15 samodzielnych (dotychczas uczeń-pilot wykonał 2 loty samodzielne).

Start z lotniska nastąpił o godz. 10:50 LMT z pasa o nawierzchni asfaltobetonowej (2500x45 m). Z uwagi na dłuższą przerwę w lotach (11 dni) pierwsze kręgi uczeń-pilot wykonał razem z instruktorem (6 startów i lądowań), który po zakończonych lotach o godz. 11:20 dopuścił ucznia-pilota do wykonania lotów samodzielnych po kręgu na ZAD I CW 9. Po około godzinnej przerwie uczeń-pilot rozpoczął loty samodzielne. Wykonał serię lotów samodzielnych z lądowaniami wg procedury rozpoczęcia startu przed zakończeniem dobiegu po lądowaniu - „touch and go” (start z konwojera); loty trwały po 5 minut. Do chwili zaistnienia zdarzenia loty przebiegały prawidłowo, instruktor miał jedynie do ucznia-pilota uwagę dotyczącą schowania klap w pierwszym locie kontrolnym; pozostałe loty odbyły się bez zastrzeżeń. Również ostatni, piąty lot samodzielny w tym dniu: start, budowa kręgu, podejście do lądowania - nie budziły żadnych zastrzeżeń. Samolot przyziemił prawidłowo na podwozie główne w okolicy markerów przyziemienia (ok. 450 m od progu pasa). Po zmniejszeniu prędkości i opadnięciu przedniego kółka, samolot toczył się po pasie. W tym czasie uczeń-pilot zmieniał klapy z pozycji lądowania na startowe. Po przekołowaniu ok. 300 m, w momencie zamykania podgrzewu gaźnika i rozpoczęciu procedury startu, samolot nagle utracił kierunek w lewo i wytoczył się z pasa asfaltobetonowego pod kątem ok. 80°, na trawiastą część lotniska, jednocześnie przechylając się na prawą stronę i podpierając końcówką skrzydła o nawierzchnię trawiastą. Na części trawiastej lotniska (po południowej stronie pasa) samolot gwałtownie wyhamował, co doprowadziło do jego pochylenia - w wyniku czego nastąpił kontakt śmigła z ziemią. Po uderzeniu samolot powrócił do pozycji postojowej, zatrzymując się w odległości ok. 15 m od krawędzi. Uczeń-pilot zamknął zawór paliwa, wyłączył iskrowniki i wyłącznik główny. Po rozpięciu pasów bezpieczeństwa opuścił kabinęsamolotu o własnych siłach. Uczeń-pilot nie odniósł obrażeń ciała oraz nie zgłaszał żadnych dolegliwości; nikt inny nie został poszkodowany. W wyniku zdarzenia uszkodzeniu uległy: końcowy segment struktury prawego skrzydła wraz z lotką, śmigło oraz łoże silnika.

Uczeń-pilot samolotowy, lat 36, odbywał szkolenie praktyczne do licencji pilota samolotowego turystycznego PPL(A). Odbył szkolenie teoretyczne w ośrodku szkolenia lotniczego, które zakończył 19.08.2008 r. W dniu 05.09.2008 r. uczeń-pilot odbył egzamin wewnętrzny zakończony wynikiem pozytywnym. Część praktyczną szkolenia lotniczego rozpoczął 14.10.2008 r. na samolocie Cessna 172. Całkowity nalot na samolocie 17 godz. 12 min. w 132 lotach, w tym samodzielny 37 min. w trakcie 7 lotów.

Występowanie słabego boczno-tylnego wiatru z lewej strony (prędkość 3-4 kts) podczas lądowania mogło mieć wpływ na przebieg zdarzenia lotniczego.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice pilotowania podczas wykonywania procedury „touch and go”, polegający prawdopodobnie na nieświadomym naciśnięciu pedału hamulca lewego koła podwozia głównego na skutek nieprawidłowej podzielności uwagi, co w efekcie doprowadziło do utraty kierunku samolotu na dobiegu.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:

- niewystarczająca umiejętność poprawiania błędów podczas lądowania, wynikająca z małego doświadczenia ucznia-pilota;

- pilotowanie samolotu w butach zimowych (ciężkie trapery), co przy małym doświadczeniu mogło utrudnić operowanie pedałami - sterowanie kółkiem podwozia przedniego i hamulcami kół podwozia głównego.

4. Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa PKBWL:

PKBWL nie wydała zaleceń, natomiast raport końcowy zawiera następujący komentarz:

„W przypadku szkolenia uczniów-pilotów, którzy mają trudności w szkoleniu, dobra praktyka lotnicza nie zaleca stosowania startów z konwojera (wg procedury „touch and go”)”.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Ośrodki szkolenia samolotowego

5.1. Na spotkaniu dotyczącym bezpieczeństwa lotów z personelem latającym, a w szczególności z instruktorami, przedstwić okoliczności i przyczyny wypadku omówionego w niniejszym komunikacie.

5.2. Wprowadzić standardy w ośrodku, dopuszczania uczniów-pilotów do wykonywania startów wg procedury „touch and go” podczas lotów samodzielnych w czasie szkolenia do licencji pilota samolotowego turystycznego.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00