Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 57
Wersja aktualna od 2012-06-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 57
Wersja aktualna od 2012-06-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1132/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 sierpnia 2011 r., na spadochronie Pilot 150, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji
- H2”
.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek-uczeń wykonywał swój 88 skok w życiu (drugi w danym dniu) na spadochronie głównym - Pilot 150. Był to pierwszy skok ucznia-skoczka na tym typie spadochronu. Poprzednie skoki wykonywał na spadochronie PD Spectre 170. Zmiana czaszy na mniejszą była omówiona z instruktorem nadzorującym. Otwarcie spadochronu zaplanowano na wysokości 1500 m AGL celem wykonania ćwiczeń zapoznawczych z nowym typem spadochronu. Otwarcie spadochronu odbyło się na zaplanowanej wysokości. Po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń, uczeń-skoczek kontynuował lot i lądował na lotnisku w wyznaczonej strefie lądowań. Na prostej do lądowania uczeń-skoczek utrzymywał prawidłowy kierunek podejścia. W ostatniej fazie lądowania, uczeń-skoczek zaciągnął uchwyty sterownicze tylko do wysokości piersi i nie wyhamował do końca prędkości spadochronu, przyziemiając z większą niż planowano prędkością opadania i na lekko rozstawione nogi (w pierwszej kolejności na lewą nogę). Po lądowaniu uczeń-skoczek narzekał na ból w lewej stopie i natychmiast został przetransportowany do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie kości pięty.

Prędkość wiatru przy ziemi podczas skoku wynosiła do 4 m/s.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niedostateczne ściągnięcie linek sterowniczych podczas lądowania, co spowodowało niepełne wyrównanie lotu spadochronu przed przyziemieniem;

-- przyziemienie w nieprawidłowej sylwetce (na rozstawione nogi), co sprzyjało doznaniu przez ucznia-skoczka obrażeń ciała.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie wydała zaleceń, natomiast raport końcowy zawiera następujący komentarz:

„Przeprowadzono odprawę, na której omówiono zaistniałe zdarzenie. Wprowadzono jeszcze większy nacisk na omawianie i ćwiczenie techniki lądowania ze zwróceniem szczególnej uwagi na fazę hamowania oraz złączanie nóg podczas lądowania.”

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00