Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 55
Wersja aktualna od 2012-06-22
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 55
Wersja aktualna od 2012-06-22
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 34
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1114/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 sierpnia 2011 r., na spadochronie Katana 120, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne
-
H4” .

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek oddzielił się od samolotu na wysokości 3000 m. Po zakończeniu zadania, na wysokości około 900 m zainicjował otwarcie czaszy głównej, która napełniła się prawidłowo. Następnie leciał w stronę wyznaczonej strefy lądowania. Na wysokości 115 m, poprzez ściągnięcie lewej przedniej taśmy nośnej, zainicjował zakręt w lewo o 180°. Spadochron zaczął nabierać prędkości w stromym locie w zakręcie, a skoczek po puszczeniu taśmy nośnej czekał na samoczynne wyrównanie lotu tak, jak to miało miejsce w poprzednich skokach na tym spadochronie. Spadochron nie wyrównał jednak lotu na oczekiwanej wysokości i skoczek zderzył się z ziemią przy dużej prędkości postępowej i opadania. Skoczek doznał poważnych urazów ciała.

Skoczek spadochronowy, lat 32, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego. Wypadek nastąpił w czasie wykonywania przez skoczka 539 skoku. Na spadochronie Katana 120 wykonał 136 skoków, z czego w ostatnim miesiącu przed wypadkiem 37 skoków. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa ocena wysokości oraz nieściągnięcie linek sterowniczych podczas wykonywania manewru podejścia do lądowania. Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:

- zmęczenie, które ograniczyło sprawność psychomotoryczną skoczka;

- używanie przyciemnianych gogli w warunkach ograniczonego oświetlenia.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie wydała zaleceń, natomiast raport końcowy zawiera następujący komentarz: „PKBWL przypomina, że również skoczkowie spadochronowi w przypadku stwierdzenia u siebie nawet niewielkich objawów zmęczenia lub pogorszenia stanu zdrowia, powinni odstępować od wykonywania skoków. Używanie gogli o danej barwie szybki powinno być dostosowane do występujących w czasie skoku warunków oświetlenia.”

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00