Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 52
Wersja aktualna od 2012-06-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 52
Wersja aktualna od 2012-06-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 32
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 315/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 kwietnia 2011 r., na spadochronie Stiletto 150, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Po zakończeniu zadania wykonywanego podczas wolnego spadania, na wysokości około 900 m skoczek otworzył czaszę główną. Po stwierdzeniu nieprawidłowego otwarcia (czasza główna zaczęła nabierać obrotów), skoczek przystąpił do procedury awaryjnej. Po kilku nieudanych próbach wyciągnięcia uchwytu (poduszki) wyczepiającej czaszę główną skoczek podjął decyzję o otwarciu czaszy zapasowej. Czasze spadochronów ustawiły się w stabilnej pozycji obok siebie (tzw. „banan”). Skoczek wylądował w tej konfiguracji w kierunku pod wiatr. Podczas przyziemienia skoczek rozłączył nogi, co spowodowało nierównomierne obciążenie kończyn i skutkowało doznaniem obrażeń ciała.

Skoczek spadochronowy, lat 32, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego. Całkowita liczba skoków 450. Zdarzenie nastąpiło podczas pierwszego skoku w 2011 r.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek:

- najbardziej prawdopodobną przyczyną nieprawidłowego otwarcia czaszy głównej był niezidentyfikowany błąd popełniony podczas składania spadochronu;

- najbardziej prawdopodobną przyczyną wystąpienia problemu z oddzieleniem uchwytu wyczepiania czaszy głównej od taśm uprzęży było zastosowanie niewłaściwej techniki wyczepiania;

- przyczyną doznania przez skoczka obrażeń ciała było przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas przyziemienia.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez organizatora skoków środek profilaktyczny polegający na:

- utrwalaniu w czasie treningów naziemnych właściwej techniki wyczepiania czaszy głównej i otwierania czaszy zapasowej;

- w przypadku lądowania na dwóch czaszach, wykonywaniu przyziemienia na złączone nogi, przy mocno napiętych mięśniach.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00