Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-06-04
Wersja aktualna od 2012-06-04
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 czerwca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 634/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 czerwca 2011 r., na spadochronie X-Fun 190, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wykonywał swój 255 skok w życiu (czwarty w danym dniu). Był to 50 skok na spadochronie typu X-Fun 190. Skoki wykonywane przez skoczka w dniu wypadku miały na celu doskonalenie techniki lądowania i poprawienie celności. Skoczek opuścił samolot na wysokości 2000 m natychmiast otwierając spadochron. Do wysokości 600 m wykonywał ćwiczenia mające za zadanie zapoznanie się z charakterystyką i właściwościami spadochronu, czyli przeciągnięcia i utraty wysokości w zakrętach. Po zbudowaniu prawidłowej rundy do lądowania, na wysokości około 100 m był w pozycji pod wiatr i przystąpił do rozpędzania spadochronu przy użyciu przednich taśm nośnych, które trwało około 5 sekund. Manewr ten zakończył się na wysokości około 50 m z jednoczesnym odejściem od pierwotnego kierunku lądowania o około 30° w prawo. Skoczek nie wprowadził korekty kursu, więc lądowanie odbyło się z bocznym wiatrem. Bezpośrednio przed przyziemieniem skoczek nie rozpoczął hamowania spadochronu a jedynie złączył nogi i wyciągnął je przed siebie, w celu zamortyzowania efektów lądowania ze zwiększoną prędkością. Doprowadziło to do poślizgu nóg i uderzenia pośladkami w ziemię. Podczas przyziemienia skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie wydała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowane przez organizatora skoków następujące środki profilaktyczne:
„Zdarzenie omówiono z innymi uczestnikami skoków. Zwrócono uwagę na to, że podstawowym warunkiem bezpiecznego lądowania jest odpowiednie prowadzenie spadochronu w końcowej fazie lotu przy pomocy uchwytów sterowniczych tak, by widoczne były: faza wyrównania, faza wytrzymania i ostatecznego zahamowania czaszy”.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |