Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 50
Wersja aktualna od 2012-06-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 50
Wersja aktualna od 2012-06-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 634/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 czerwca 2011 r., na spadochronie X-Fun 190, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek spadochronowy wykonywał swój 255 skok w życiu (czwarty w danym dniu). Był to 50 skok na spadochronie typu X-Fun 190. Skoki wykonywane przez skoczka w dniu wypadku miały na celu doskonalenie techniki lądowania i poprawienie celności. Skoczek opuścił samolot na wysokości 2000 m natychmiast otwierając spadochron. Do wysokości 600 m wykonywał ćwiczenia mające za zadanie zapoznanie się z charakterystyką i właściwościami spadochronu, czyli przeciągnięcia i utraty wysokości w zakrętach. Po zbudowaniu prawidłowej rundy do lądowania, na wysokości około 100 m był w pozycji pod wiatr i przystąpił do rozpędzania spadochronu przy użyciu przednich taśm nośnych, które trwało około 5 sekund. Manewr ten zakończył się na wysokości około 50 m z jednoczesnym odejściem od pierwotnego kierunku lądowania o około 30° w prawo. Skoczek nie wprowadził korekty kursu, więc lądowanie odbyło się z bocznym wiatrem. Bezpośrednio przed przyziemieniem skoczek nie rozpoczął hamowania spadochronu a jedynie złączył nogi i wyciągnął je przed siebie, w celu zamortyzowania efektów lądowania ze zwiększoną prędkością. Doprowadziło to do poślizgu nóg i uderzenia pośladkami w ziemię. Podczas przyziemienia skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie wydała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowane przez organizatora skoków następujące środki profilaktyczne:

„Zdarzenie omówiono z innymi uczestnikami skoków. Zwrócono uwagę na to, że podstawowym warunkiem bezpiecznego lądowania jest odpowiednie prowadzenie spadochronu w końcowej fazie lotu przy pomocy uchwytów sterowniczych tak, by widoczne były: faza wyrównania, faza wytrzymania i ostatecznego zahamowania czaszy”.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00