Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-05-29
Wersja aktualna od 2012-05-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 27
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 maja 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1347/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225),w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 października 2011 r., na spadochronie Crossfire 2 139, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „ Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek po oddzieleniu się od samolotu i wykonaniu zadania „free” podczas wolnego spadania otworzył czaszę główną. Czasza otworzyła się prawidłowo. Następnie skoczek leciał w kierunku wyznaczonej strefy lądowania. Po doleceniu do tej strefy zaczął wykonywać łagodny zakręt w lewo o około 90°. Na bardzo małej wysokości, jeszcze w trakcie wykonywania zakrętu, ściągnął linki sterownicze. Skoczek zderzył się z ziemią z dużą prędkością postępową i opadania, doznając poważnych obrażeń ciała.
Skoczek spadochronowy, lat 39, posiadał ważną licencję skoczka spadochronowego klasy „C” wydaną przez United States Parachute Associacion, uznaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego za ważną na równi z polskim świadectwem kwalifikacji skoczka spadochronowego. Wykonywanie skoków spadochronowych rozpoczął w 2006 r. Całkowita liczba skoków 410, w 2011 r. 80 skoków. Na spadochronie (czaszy głównej) używanym podczas wypadku wykonał 84 skoki. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- niewłaściwe rozplanowanie podejścia do lądowania, co skutkowało wykonaniem ostatniego zakrętu na małej wysokości;
- zbyt późne ściągnięcie linek sterowniczych, co spowodowało brak wyrównania lotu przez spadochron i doprowadziło do przyziemienia ze znaczną prędkością postępową oraz opadania.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |