Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 44
Wersja aktualna od 2012-05-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 44
Wersja aktualna od 2012-05-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 27
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 maja 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1347/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225),w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 października 2011 r., na spadochronie Crossfire 2 139, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „ Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek po oddzieleniu się od samolotu i wykonaniu zadania „free” podczas wolnego spadania otworzył czaszę główną. Czasza otworzyła się prawidłowo. Następnie skoczek leciał w kierunku wyznaczonej strefy lądowania. Po doleceniu do tej strefy zaczął wykonywać łagodny zakręt w lewo o około 90°. Na bardzo małej wysokości, jeszcze w trakcie wykonywania zakrętu, ściągnął linki sterownicze. Skoczek zderzył się z ziemią z dużą prędkością postępową i opadania, doznając poważnych obrażeń ciała.

Skoczek spadochronowy, lat 39, posiadał ważną licencję skoczka spadochronowego klasy „C” wydaną przez United States Parachute Associacion, uznaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego za ważną na równi z polskim świadectwem kwalifikacji skoczka spadochronowego. Wykonywanie skoków spadochronowych rozpoczął w 2006 r. Całkowita liczba skoków 410, w 2011 r. 80 skoków. Na spadochronie (czaszy głównej) używanym podczas wypadku wykonał 84 skoki. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niewłaściwe rozplanowanie podejścia do lądowania, co skutkowało wykonaniem ostatniego zakrętu na małej wysokości;

- zbyt późne ściągnięcie linek sterowniczych, co spowodowało brak wyrównania lotu przez spadochron i doprowadziło do przyziemienia ze znaczną prędkością postępową oraz opadania.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00