Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-03-15
Wersja aktualna od 2012-03-15
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 14
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 marca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 678/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 czerwca 2011 r., na wiatrakowcu Xenon 2 RST, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „ Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Na lądowisko przybył pilot w celu wykonania lotów rekreacyjnych na wiatrakowcu. Około godziny 9:00 LMT, na wieży lądowiska pilot zapoznał się z informacją METAR i TAF. Pogodę ocenił jako dobrą. Następnie wykonał przegląd przedlotowy wiatrakowca. Sprzęt był zdatny do lotu. O godzinie 10:02 pilot i pasażer zajęli miejsca w kabinie. Następnie pilot rozpoczął grzanie silnika i wykonał jego próbę. Wszystkie parametry były zgodne z instrukcją. Około godziny 10:15 nastąpił start do pierwszego lotu w rejonie lądowiska. Lot przebiegał normalnie, bez zakłóceń. Po wylądowaniu około godziny 10:35 nastąpił start do drugiego lotu - tym razem po kręgu. Lądowanie nastąpiło po około 15 minutach, po czym pilot wyłączył silnik. Po dokonaniu oględzin wiatrakowca po locie, pilot przyjął na pokład innego pasażera, również w celu wykonania lotu rekreacyjnego. O godz. 11:00 nastąpił start do kolejnego lotu w rejonie lądowiska. Lot przebiegał także bez zakłóceń. Po około 25 minutach lotu pilot rozpoczął manewr podejścia do lądowania, utrzymując prędkość 105 km/h. Podczas przyziemienia, na asfaltowej drodze startowej lądowiska, nastąpiło wyłamanie prawej goleni podwozia z konstrukcji. Na dobiegu wiatrakowiec utracił kierunek w prawo i zatrzymał się na części trawiastej pola wzlotów w odległości 15 metrów od punktu przyziemienia, dodatkowo uszkadzając końcówki łopat śmigła pchającego. Po zatrzymaniu się wiatrakowca pilot wyłączył silnik i wraz z pasażerem opuścili kabinę. W wyniku twardego przyziemienia wiatrakowiec został poważnie uszkodzony, natomiast pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń.
Pilot wiatrakowców ultralekkich, lat 46, posiadał ważny dokument „BREVET ET LICENCE DE PILOTE D'ULM”, wydany przez DIRECTION GENERALE DE L'AVIATION CIVILE REPUBLIQUE FRANÇAISE. Nalot ogólny na wiatrakowcach Xenon 300 godzin - w tym jako dowódca 280 godzin.
Warunki atmosferyczne:
- zachmurzenie 8/8 cumulonimbus;
- wysokość podstawy chmur 600÷1000 m AGL;
- prędkość wiatru 15 kt;
- widzialność 30 km;
- przelotne opady deszczu.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na nieopanowaniu sterowania wiatrakowcem podczas lądowania z bocznym wiatrem o znacznej prędkości.
Okoliczność sprzyjająca zaistnieniu zdarzenia:
- niewystarczające uwzględnienie kierunku i prędkości wiatru podczas podejścia do lądowania;
- zbyt małe doświadczenie pilota w lotach na wiatrakowcach „poza krzywą mocy”.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie sformułowała zaleceń.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |