Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 16
Wersja aktualna od 2012-03-02
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 16
Wersja aktualna od 2012-03-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 marca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1211/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 września 2011 r., na spadochronie Navigator 240, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „Obsługa techniczna - O10”
.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie „II-5”. Podczas procesu otwarcia wystąpiło zjawisko „kalafiora”, tzn. jedna z linek nośnych grupy B z prawej strony czaszy została przerzucona przez czaszę. Po kilku próbach zlikwidowania obrotów, uczeń-skoczek przystąpił do procedury awaryjnej, wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Podczas lądowania na użytkowej części lotniska, uczeń-skoczek przyziemił z obrotem w prawą stronę, na skutek czego doznał obrażeń ciała.

Uczeń-skoczek, lat 56, wykonywał 67. skok spadochronowy.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- błąd w technice układania czaszy spadochronu głównego, co spowodowało nieprawidłowe otwarcie czaszy głównej;

- błąd w technice lądowania na rozstawione nogi w zakręcie, co spowodowało doznanie przez ucznia-skoczka obrażeń ciała.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL zaakceptowała zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków:

- Przeprowadzenie odprawy z osobami układającymi spadochrony dla uczniów-skoczków, na której przypomniano, aby podczas składania czasz zwracać uwagę na równomierne rozdzielanie poszczególnych grup linek nośnych.

- Przeprowadzenie odprawy z uczniami-skoczkami, na której przypomniano, że lądowanie, co do zasady wykonuje się w kierunku pod wiatr. W przypadku, kiedy lądowanie pod wiatr nie jest możliwe (np. w przypadku konieczności ominięcia późno zauważonej przeszkody), przyziemienie należy wykonywać koniecznie przy złączonych nogach, bardzo mocno naprężonych mięśniach.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00