Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-03-02
Wersja aktualna od 2012-03-02
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1211/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 września 2011 r., na spadochronie Navigator 240, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „Obsługa techniczna - O10”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie „II-5”. Podczas procesu otwarcia wystąpiło zjawisko „kalafiora”, tzn. jedna z linek nośnych grupy B z prawej strony czaszy została przerzucona przez czaszę. Po kilku próbach zlikwidowania obrotów, uczeń-skoczek przystąpił do procedury awaryjnej, wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Podczas lądowania na użytkowej części lotniska, uczeń-skoczek przyziemił z obrotem w prawą stronę, na skutek czego doznał obrażeń ciała.
Uczeń-skoczek, lat 56, wykonywał 67. skok spadochronowy.
Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- błąd w technice układania czaszy spadochronu głównego, co spowodowało nieprawidłowe otwarcie czaszy głównej;
- błąd w technice lądowania na rozstawione nogi w zakręcie, co spowodowało doznanie przez ucznia-skoczka obrażeń ciała.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL zaakceptowała zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków:
- Przeprowadzenie odprawy z osobami układającymi spadochrony dla uczniów-skoczków, na której przypomniano, aby podczas składania czasz zwracać uwagę na równomierne rozdzielanie poszczególnych grup linek nośnych.
- Przeprowadzenie odprawy z uczniami-skoczkami, na której przypomniano, że lądowanie, co do zasady wykonuje się w kierunku pod wiatr. W przypadku, kiedy lądowanie pod wiatr nie jest możliwe (np. w przypadku konieczności ominięcia późno zauważonej przeszkody), przyziemienie należy wykonywać koniecznie przy złączonych nogach, bardzo mocno naprężonych mięśniach.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |