Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 15
Wersja aktualna od 2012-03-02
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 15
Wersja aktualna od 2012-03-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 11
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 marca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 401/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 maja 2011 r., na spadochronie Silhouette 190, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji
-
H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie „II-5”. Po zakończeniu zadania, na wysokości około 900 m otworzył czaszę główną, która napełniła się prawidłowo, a cały przebieg lotu do wysokości około 100 m był prawidłowy. W ostatniej fazie lotu, uczeń-skoczek wykonał zakręt pod wiatr na bardzo małej wysokości, przy pomocy przednich taśm nośnych, które trzymał aż do momentu dynamicznego przyziemienia. Podczas przyziemienia uczeń-skoczek doznał obrażeń kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.

Uczeń-skoczek, lat 36, wykonywał 123. skok spadochronowy.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa ocena wysokości podczas podchodzenia do lądowania, co doprowadziło do wykonania zakrętu na zbyt małej wysokości i przyziemienia z dużą prędkością postępową i opadania.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu wypadku lotniczego:

- nie można wykluczyć, że wykonanie manewru lądowania na zbyt małej wysokości miało związek z tym, że uczeń-skoczek chciał koniecznie dolecieć z wiatrem jak najbliżej startu spadochronowego.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL zaakceptowała zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków: Uczniom-skoczkom przypomniano zasady budowania prawidłowej rundy do lądowania o wysokości ok. 300 m, a w szczególności:

- nie wykonywać niskich (poniżej 100 metrów) zakrętów pod wiatr;

- w przypadku zbyt małej wysokości do zbudowania prawidłowej rundy, lądować bokiem do wiatru lub z wiatrem, pamiętając o mogącym wystąpić mniej komfortowym przyziemieniu.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00