Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-03-02
Wersja aktualna od 2012-03-02
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 11
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 401/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 maja 2011 r., na spadochronie Silhouette 190, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie „II-5”. Po zakończeniu zadania, na wysokości około 900 m otworzył czaszę główną, która napełniła się prawidłowo, a cały przebieg lotu do wysokości około 100 m był prawidłowy. W ostatniej fazie lotu, uczeń-skoczek wykonał zakręt pod wiatr na bardzo małej wysokości, przy pomocy przednich taśm nośnych, które trzymał aż do momentu dynamicznego przyziemienia. Podczas przyziemienia uczeń-skoczek doznał obrażeń kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.
Uczeń-skoczek, lat 36, wykonywał 123. skok spadochronowy.
Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa ocena wysokości podczas podchodzenia do lądowania, co doprowadziło do wykonania zakrętu na zbyt małej wysokości i przyziemienia z dużą prędkością postępową i opadania.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu wypadku lotniczego:
- nie można wykluczyć, że wykonanie manewru lądowania na zbyt małej wysokości miało związek z tym, że uczeń-skoczek chciał koniecznie dolecieć z wiatrem jak najbliżej startu spadochronowego.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL zaakceptowała zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków: Uczniom-skoczkom przypomniano zasady budowania prawidłowej rundy do lądowania o wysokości ok. 300 m, a w szczególności:
- nie wykonywać niskich (poniżej 100 metrów) zakrętów pod wiatr;
- w przypadku zbyt małej wysokości do zbudowania prawidłowej rundy, lądować bokiem do wiatru lub z wiatrem, pamiętając o mogącym wystąpić mniej komfortowym przyziemieniu.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |