Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 14
Wersja aktualna od 2012-03-02
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 14
Wersja aktualna od 2012-03-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 marca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1325/11

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 15 października 2011 r., na paralotni z napędem Action 25, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie
-
Hl1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

W późnych godzinach popołudniowych trzech pilotów wystartowało do lotu rekreacyjnego. Trasa lotu biegła doliną Łeby. Jako pierwszy leciał najbardziej doświadczony pilot. Po doleceniu do rzeki Łeby, prowadzący obniżył wysokość lotu do 5÷10 m AGL. Wkrótce po minięciu kępy drzew, pilot zderzył się z przewodami elektrycznej linii napowietrznej średniego napięcia. Pomimo przeprowadzonej akcji reanimacyjnej pilot zmarł.

Pilot, lat 49, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego PPG.

3. Przyczyna wypadku:

Działając na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, postanowiła:

Odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.). [...] (2) osoba używająca statek powietrzny była pod wpływem alkoholu lub środków odurzających [...].

Jednocześnie PKBWL określiła następujące przyczyny wypadku lotniczego:

- wykonywanie lotu poniżej wysokości bezpiecznej;

- wykonywanie lotu pod wpływem alkoholu.

Doprowadziło to do zderzenia paralotni z napędem z przewodami linii elektrycznej średniego napięcia i w konsekwencji do śmierci pilota.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie sformułowała zaleceń.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00