Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-03-02
Wersja aktualna od 2012-03-02
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1325/11
Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 15 października 2011 r., na paralotni z napędem Action 25, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie - Hl1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
W późnych godzinach popołudniowych trzech pilotów wystartowało do lotu rekreacyjnego. Trasa lotu biegła doliną Łeby. Jako pierwszy leciał najbardziej doświadczony pilot. Po doleceniu do rzeki Łeby, prowadzący obniżył wysokość lotu do 5÷10 m AGL. Wkrótce po minięciu kępy drzew, pilot zderzył się z przewodami elektrycznej linii napowietrznej średniego napięcia. Pomimo przeprowadzonej akcji reanimacyjnej pilot zmarł.
Pilot, lat 49, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego PPG.
3. Przyczyna wypadku:
Działając na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, postanowiła:
Odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.). [...] (2) osoba używająca statek powietrzny była pod wpływem alkoholu lub środków odurzających [...].
Jednocześnie PKBWL określiła następujące przyczyny wypadku lotniczego:
- wykonywanie lotu poniżej wysokości bezpiecznej;
- wykonywanie lotu pod wpływem alkoholu.
Doprowadziło to do zderzenia paralotni z napędem z przewodami linii elektrycznej średniego napięcia i w konsekwencji do śmierci pilota.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie sformułowała zaleceń.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |