Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-03-02
Wersja aktualna od 2012-03-02
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1337/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 października 2011 r., na samolocie JK-05 Junior, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślne - H1”.
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Na lotnisko aeroklubu regionalnego przybył pilot, celem wykonania lotu treningowego na samolocie, stanowiącym jego własność. Po wejściu do hangaru, gdzie był przechowywany statek powietrzny, pilot wykonał przegląd przedlotowy samolotu, uzupełnił paliwo, sprawdził olej i zlał odstoje. Po wyhangarowaniu samolotu pilot zajął miejsce w kabinie, przeprowadził próbę silnika i wykonał start do lotu. W locie trasowym utrzymywał wysokość 300 m AGL. Według zeznania pilota, w rejonie miejscowości Karolewo obniżył wysokość lotu do około 10 m nad terenem, celem obejrzenia nowobudowanego odcinka drogi szybkiego ruchu. W pewnym momencie pilot odczuł szarpnięcie samolotem. Postanowił przerwać wykonywanie lotu, ponownie nabrał wysokość do 300 m AGL i wrócił na lotnisko startu. Lądowanie odbyło się bez następstw. Po wylądowaniu pilot dokonał oględzin samolotu, podczas których stwierdził zarysowania oszklenia kabiny i zastrzałów (popękane i zarysowane owiewki zastrzałów) oraz brak kołpaka śmigła. Po dokonaniu oględzin samolot został zahangarowany. W dniu 18 października pilot powiadomił o zaistniałym zdarzeniu Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”.
W trakcie analizowania dokumentacji statku powietrznego PKBWL stwierdziła, że samolot nie posiadał ważnego Pozwolenia na Wykonywanie Lotów w Kategorii Specjalnej oraz obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Pilot, lat 54, posiada ważną licencję pilota samolotowego turystycznego, nalot ogólny 500 godzin (szybowce 250 godzin, samoloty Zlin 142, Jak 12, Gawron, Wilga, Cessna 152 około 250 godzin). Nalot na JK-05 Junior około 100 godzin.
Warunki meteorologiczne w czasie zdarzenia:
- warunki dzienne, słonecznie,
- widzialność powyżej 10 km,
- wiatr wschodni o prędkości około 6 m/s.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
PKBWL ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu było obniżenie wysokości lotu przez pilota poniżej wysokości bezpiecznej, co doprowadziło do zderzenia z przeszkodą terenową i uszkodzenia samolotu.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie sformułowała zaleceń.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |