Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 10
Wersja aktualna od 2012-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 10
Wersja aktualna od 2012-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 6
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 417/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 maja 2011 r., na spadochronie Drakkar 290, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji
-
H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek (lat 22) wykonywał swój pierwszy skok ze spadochronem z wysokości 1000 m i z samoczynnym otwarciem czaszy głównej (lina desantowa). Po prawidłowym i całkowitym wypełnieniu się czaszy głównej, uczeń odhamował linki sterownicze, a następnie po ok. 15 sekundach szybowania wyczepił czaszę główną i otworzył zapasową. Czasza zapasowa wypełniła się prawidłowo. Według ucznia, podjęcie decyzji o wyczepieniu czaszy głównej, podyktowane było tym, że slajder niecałkowicie zsunął się do dołu. Jednak według oceny wyrzucającego, otwarcie czaszy głównej, a w tym zsunięcie się slajdera było całkowicie prawidłowe. Po doleceniu w rejon lądowania uczeń-skoczek zbudował prawidłową rundę do lądowania, ale nie ustawił się dokładnie na kierunku pod wiatr i nie przygotował sylwetki do lądowania. Po wyhamowaniu spadochronu na wysokości ok. 15¸20 m nastąpiło przyspieszenie opadania. Uczeń-skoczek twardo przyziemił z przednio-bocznym wiatrem na rozstawione nogi, doznając poważnych obrażeń ciała.

Prędkość wiatru przy ziemi podczas skoków wynosiła 3¸5 m/s.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niewłaściwa ocena wysokości lotu i kierunku wiatru w fazie lądowania, co doprowadziło do ściągnięcia linek sterowniczych na zbyt dużej wysokości i spowodowało przyziemienie ze zwiększoną prędkością opadania;

- przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas przyziemienia, co doprowadziło do doznania przez ucznia-skoczka obrażeń ciała.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie wydała zaleceń, akceptując zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków:

Podczas szkoleń naziemnych uczniów-skoczków zwraca się większą uwagę na wytrenowanie właściwej sylwetki skoczka zarówno podczas oddzielania od statku powietrznego, wolnego spadania, jak i podczas lądowania. Szkolenie prowadzi się z uwzględnieniem sprawności fizycznej i psychomotorycznej danego ucznia oraz z odpowiednim dostosowaniem liczby powtarzanych ćwiczeń.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00