Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 8
Wersja aktualna od 2012-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 8
Wersja aktualna od 2012-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1060/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 grudnia 2009 r., na samolocie Zenair Zodiak 601 XL, klasyfikuję do kategorii:

„Nieustalone”.

2. Opis okoliczności wypadku:

W dniu 14.12.2009 r. pilot samolotowy zawodowy wykonał w godzinach porannych (9:30-10:16 LMT) lot z lądowiska w Watorowie na lotnisko Poznań Kobylnica (EPPK). Celem lotu było, między innymi, przeprowadzenie okresowych prac obsługowych silnika. W związku z tym pilot umówił się z licencjonowanym mechanikiem na lotnisku Kobylnica na dzień 15.12.2009 r. W tym dniu pilot przybył na lotnisko w godzinach porannych, aby przygotować samolot do przeglądu silnika. Około godziny 12-tej do hangaru, gdzie znajdował się samolot, przybył mechanik i przeprowadził prace obsługowe silnika. Czynności po zakończeniu prac, w tym między innymi założenie osłon silnika, pilot wykonał samodzielnie. Start z lotniska Poznań Kobylnica nastąpił o godzinie 14:04. Lot przebiegał na średniej wysokości około 100 m nad terenem. Pilot nie nawiązał łączności radiowej z organem kontroli ruchu lotniczego lotniska Bydgoszcz Szwederowo. W końcowej fazie dolotu do lądowiska w Watorowie pilot leciał nisko (ok. 50 m) nad korytem rzeki Wisły, a następnie zwiększył wysokość w celu bezpiecznego przelecenia nad skarpą. Pilot zgłosił się przez radio na częstotliwości „Watorowo Radio” i uzyskał informacje z lądowiska o warunkach do lądowania. O godzinie 14:48:13 w odbiorniku GPS zostało zapisane ostatnie położenie samolotu: odległość ok. 1840 m od progu pasa i wysokość ok. 50 m nad terenem. W odległości ok. 1500 m od progu pasa samolot zderzył się z ziemią, tracąc obie golenie podwozia głównego. Następnie na dolnej części kadłuba przemieścił się o ok. 40 m, po czym wpadł na zaoraną poprzecznie do kierunku ruchu część pola i po przebyciu ok. 6 m zatrzymał się. Pilot wypadł z samolotu i poniósł śmierć na miejscu.

Pilot, lat 68, posiadał ważną licencję pilota samolotowego zawodowego z wpisanymi ważnymi uprawnieniami SEP(L), IR, MEP(L), TR PA46 M. Nalot całkowity około 9500 godzin, z tego na samolocie Zodiak ok. 300 godzin.

Warunki meteorologiczne w czasie zdarzenia:

Stan pogody na lotnisku Poznań Ławica w okresie od 12:30 do 13:30 UTC (13:30 do 14:30 LMT):

- METAR EPPO 151230Z 14004KT 110V170 5000 BR BKN007 MOI/M02 Q1020;

- METAR EPPO 151300Z 15003KT 090V190 5000 BR BKN007 M01/M02 Q1020;

- METAR EPPO 151330Z 13003KT 100V160 5000 BR BKN007 M01/M02 Q1020.

Stan pogody na lotnisku Bydgoszcz Szwederowo w okresie od 13:00 do 14:00 UTC (14:00 do 15:00 LMT):

- METAR EPBY 151300Z 17003KT4000-5N BR OVC012 MOUM03 Q1020;

- METAR EPBY 151330Z VRB03KT 4000-SN BR OVC012 M01/M03 Q1020;

- METAR EPBY 151400Z VRBO2KT4000-SN BR OVC012 M01/M03 Q1020.

Dla lotniska Bydgoszcz Szwederowo było wydane następujące ostrzeżenie:

OSTRZEŻENIE LOTNISKOWE DLA LOTNISKA EPBY.

WAŻNOŚĆ: od godz. 08:15 UTC dnia 15.12.2009 do godz. 16:00 UTC dnia 15.12.2009.

ZJAWISKO: OBLODZENIE W CHMURACH.

PRZEBIEG: W rejonie lotniska EPBY nadal prognozuje się występowanie w chmurach umiarkowanego i silnego oblodzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, nie ustaliła przyczyn wypadku. PKBWL nie wyklucza, że wypadek mógł mieć związek z nagłym pogorszeniem stanu zdrowia pilota, w stopniu uniemożliwiającym sterowanie, co doprowadziło do zderzenia samolotu z ziemią.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niepodjęcie decyzji o przejściu na drugi krąg po zauważeniu, że lądowanie będzie z dużym przelotem i na zwiększonej prędkości.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00