Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-02-23
Wersja aktualna od 2012-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1195/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 11 września 2011 r., na samolocie ultralekkim TL Sirius 3000, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej : „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał na samolocie lot po trasie z lotniska Ostrów-Michałków na inne miejsce przystosowane do startów i lądowań - Września.
Przed lotem do Wrześni pilot wykonał dwa lądowania na lotnisku Ostrów-Michałków. Po przylocie nad miejsce planowego lądowania, pilot wykonał krąg nadlotniskowy w celu sprawdzenia kierunku wiatru według rękawa znajdującego się w rejonie hangaru. Rękaw ten jest dobrze widoczny z powietrza. Podejście zostało wykonane z prędkością 105 km/h przy klapach w pozycji 3. Według oceny pilota podejście przebiegało normalnie. Po dotknięciu pasa podwoziem głównym nastąpiło odbicie samolotu na wysokość około 1-1,5 metra. Po ściągnięciu przez pilota wolantu samolot odbił się powtórnie na wysokość około 1,5 metra. Po drugim odbiciu nastąpiło przyziemienie na przednie koło. Po przyziemieniu nastąpiło oderwanie przedniego koła, a następnie złamanie elementu mocującego goleń do kadłuba. Podwozie główne nie zostało uszkodzone. Dobieg samolotu po oderwaniu przedniego koła wynosił około 20 metrów.
Pilot, lat 51, posiadał licencję pilota samolotowego wydaną przez Czeskie Stowarzyszenie Samolotów Ultralekkich.
Warunki atmosferyczne podczas lądowania:
Wiatr przyziemny z prawej strony do pasa lądowania pod kątem około 75°, o prędkości około 2-3 m/s.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było nieumiejętne poprawienie błędu po lądowaniu z odbiciem, polegające na odchyleniu wolantu „od siebie”, co doprowadziło do przyziemienia na koło przednie i uszkodzenie samolotu.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był błąd pilota, polegający na zbyt późnym zakończeniu wyrównania, co spowodowało twarde przyziemienie i odbicie samolotu na wysokość około 2 metrów.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie wydała zaleceń.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |
Tomasz Kądziołka |