Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-09-30
Wersja aktualna od 2011-09-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 65 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 788/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 lipca 2011 r., na spadochronie Safire 2 169, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wykonywał skok z wysokości około 2000 m. Po wykonaniu zadania RW-2, otworzył czaszę główną na wysokości około 800 m. Czasza główna otworzyła się prawidłowo i skoczek leciał w kierunku wyznaczonego na lotnisku miejsca lądowania. Zakręt do lądowania pod wiatr zakończył na wysokości około 80 m. Leciał prosto z odpuszczonymi linkami sterowniczymi. Na bardzo małej wysokości (1÷1,5 m) ściągnął linki sterownicze. Przed przyziemieniem podkurczył nogi pod pośladki. Twarde przyziemienie nastąpiło jeszcze przed wyrównaniem lotu spadochronu. Po przyziemieniu skoczek odbił się od ziemi na wysokość około 1 m, wykonując w powietrzu salto do przodu. Ponowne przyziemienie nastąpiło w niekontrolowanej pozycji. W wyniku wypadku skoczek doznał złamania kostki bocznej podudzia lewego z przewichnięciem bocznym kości skokowej.
Skoczek spadochronowy posiadał licencję skoczka zawodowego z uprawnieniami instruktora (PJIR), ważną do 06.10.2014 r. Doświadczenie lotnicze - 812 skoki, w tym 30 na Safire 2 169. W 2008 r. wykonał 7 skoków, w 2009 r. 12 skoków, w 2010 r. 9 skoków, a w 2011 r. 3 skoki.
Prędkość wiatru podczas skoków wynosiła 1÷2m/s.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była niewłaściwa ocena wysokości lotu w fazie lądowania, co spowodowało zbyt późne ściągnięcie linek sterowniczych i w konsekwencji brak wyrównania lotu przed przyziemieniem.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było obniżenie umiejętności, spowodowane wykonywaniem niewielkiej liczby skoków w ostatnich trzech latach przed zaistnieniem wypadku.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie sformułowała zaleceń.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński