Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-08-31
Wersja aktualna od 2011-08-31
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lipca 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 633/11
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 czerwca 2011 r., na spadochronie Para Foil 282, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek wykonywał 694 skok z wysokości 1200 m, ze śmigłowca Mi-2, na zadanie skok w terenie przygodnym. Był to jego 86 skok w tym sezonie, ale czwarty na tym typie spadochronu w ostatnim czasie. Pozostałe wykonał na tak zwanej „szybkiej czaszy" (Safire 139). Na wysokości około 900 m skoczek otworzył spadochron główny, który napełnił się prawidłowo, a cały przebieg lotu był do samego przyziemienia prawidłowy. Podczas przyziemienia, na wysokości około 3 m skoczek „przeciągnął" spadochron, co spowodowało twarde lądowanie oraz uraz kostki. Po opatrzeniu na starcie przez ratowników medycznych został odwieziony do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie kostki goleni prawej ze zwichnięciem w stawie skokowym.
Skoczek spadochronowy, instruktor spadochronowy PJIR, posiadał licencję ważną do 23.04.2013 roku. Doświadczenie lotnicze - 694 skoki, w tym 22 na Para Foil 282, oraz 150 na Mars 282. Skoczek posiadał bogate doświadczenie w skokach na celność. Wielokrotnie uczestniczył w zawodach, osiągając bardzo dobre wyniki w konkurencji celności lądowania.
Prędkość wiatru podczas skoków wynosiła 0 m/s.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na przeciągnięciu czaszy w ostatniej fazie lądowania.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niedostateczne wznowienie umiejętności sterowania czaszą Para Foi1282 w warunkach bezwietrznych.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
4.1. Przed wykonaniem skoków poza lotniskiem/lądowiskiem przeprowadzać należy trening w różnych warunkach atmosferycznych, ze szczególnym uwzględnieniem precyzyjnego lądowania w terenie ograniczonym.
4.2. PKBWL zaakceptowała zastosowane środki profilaktyczne opracowane przez organizatora skoków:
Szczegółowe przeanalizowanie różnic pomiędzy właściwościami lotnymi spadochronów Safire 139, a Para Foil 282, a w tym różnych charakterystyk przeciągnięcia. Przeanalizowanie warunków pogodowych, ze zwróceniem uwagi na proces lądowania w miejscach osłoniętych od wiatru.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński