Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-07-15
Wersja aktualna od 2011-07-15
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 41
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 lipca 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1147/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 października 2010 r., na spadochronie Fusion 135, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek wykonywał skok z wysokości około 3000 m. Przed otwarciem spadochronu skoczek filmował skok w tandemie. Czaszę główną otworzył na wysokości około 1000 m. Czasza otworzyła się prawidłowo. Następnie skoczek leciał z kursem północo-zachodnim w rejon lotniska położony w pobliżu hangaru Aeroklubu Gdańskiego. Po doleceniu w rejon hangaru skoczek, ściągając linkę sterowniczą, wykonał zakręt w lewo i leciał wzdłuż północnej krawędzi trawiastej nawierzchni lotniska. Po krótkiej chwili, skoczek wykonał zakręt o około 45° w prawo, a następnie ściągając lewą przednią taśmę nośną, rozpoczął manewr lądowania z zakrętu w lewo o 270°. Wysokość wprowadzenia czaszy w zakręt została oceniona przez świadków na około 40 m. W końcowej fazie lądowania, gdy był na kierunku niemal pod wiatr, z dużą prędkością postępową i opadania zderzył się z ziemią. Skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
Skoczek spadochronowy posiadał świadectwo kwalifikacji ważne do 20 listopada 2012 r. Skoki spadochronowe wykonywał od 2006 r. Całkowita liczba skoków 405, a na czaszy Fusion 135-115 skoków. W 2010 r. wykonał 98 skoków, wszystkie na Fusion 135.
Prędkość wiatru podczas skoków wynosiła 0÷3m/s.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- nieprawidłowa kontrola wysokości podczas podejścia do lądowania;
- wykonanie manewru do lądowania techniką niegwarantującą wyrównania lotu przed przyziemieniem.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński