Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 11 poz. 60
Wersja aktualna od 2011-07-15
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 11 poz. 60
Wersja aktualna od 2011-07-15
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 39
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 czerwca 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 443/10

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 maja 2010 r., na spadochronie Navigator 260, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek, asekurowany przez dwóch instruktorów, oddzielił się od samolotu. Do czasu wysokości otwarcia spadochronu skok przebiegał prawidłowo. Na nakazanej wysokości, pomimo sygnałów instruktora, uczeń-skoczek nie przystąpił do otwarcia czaszy głównej. Otwarcie czaszy ucznia-skoczka wykonał instruktor. Po prawidłowym otwarciu się czaszy głównej, uczeń-skoczek leciał w kierunku wyznaczonego rejonu lądowania. Podczas końcowej fazy podejścia do lądowania pod wiatr, pomimo udzielanych przez radiotelefon instrukcji, uczeń-skoczek zbyt słabo ściągnął uchwyty sterownicze, a przyziemienie wykonał na rozstawione nogi, doznając złamania kości strzałkowej.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice lądowania, polegający na zbyt płytkim ściągnięciu uchwytów sterowniczych i przyziemieniu w nieprawidłowej sylwetce ciała.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był ból głowy i ograniczenie słyszenia, które wystąpiły podczas wykonywania skoku przez ucznia-skoczka.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL zaakceptowała następujące środki profilaktyczne zastosowane przez ośrodek szkolenia:

- ze względu na fakt, że do dnia sporządzenia raportu uczeń-skoczek nie zgłosił się do Skydive.pl. w celu kontynuowania szkolenia, to w stosunku do niego nie podjęto działań profilaktycznych;

- w czasie prowadzenia szkolenia w Skydive.pl przypomina się uczniom-skoczkom, aby ściśle przestrzegali, że w razie choćby podejrzenia u siebie pogorszenia stanu zdrowia, zasady wstrzymywania się od wykonywania skoków.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00