Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 10 poz. 44
Wersja aktualna od 2011-06-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 10 poz. 44
Wersja aktualna od 2011-06-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 28
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 25 maja 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 351/11

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 25 kwietnia 2011 r., na paralotni UP Blues M, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie - H1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Właściciel paralotni, lat 41, wykonywał loty ze wniesienia o wysokości około 20 m. Starty były wspomagane holem ręcznym. Dwa pierwsze loty o długości około 100 m wykonane zostały bez naboru wysokości, na wprost od startu do podnóża wzniesienia.

Po starcie do trzeciego lotu, pilotujący wyczepił hol, po czym nastąpiło pionowe wznoszenie. Gdy paralotnia wzniosła się do wysokości oszacowanej na 20÷30 m, zaczęła przemieszczać się w prawo i nastąpiła deformacja skrzydła. Z relacji świadków wynika, że najprawdopodobniej było to podwinięcie boczne lewej strony skrzydła lub obustronne podwinięcie boczne. Paralotnia zaczęła opadać w spirali z dużą prędkością pionową. Zderzenie z ziemią nastąpiło w odległości około 70 m i 40° w prawo od miejsca startu. Pilotujący paralotnię zmarł na miejscu wypadku.

Ponadto Zespół badawczy Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, ustalił następujące okoliczności:

- paralotnia nie była uszkodzona;

- nie stwierdzono niesprawności technicznej paralotni;

- mężczyzna wykonywał loty na paralotniach od około 20 lat, lecz loty te były wykonywane rzadko;

- ustalono, że doświadczenie mężczyzny w lotach na skrzydle Blues było niewielkie;

- w pobliżu miejsca startu występowały podmuchy wiatru z kierunków zmiennych.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 punkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), który stanowi:

„W przypadku stwierdzenia, że: [...]

1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną, [...].

Jednocześnie PKBWL uznała, że najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było wykonanie lotu w nieodpowiednich do posiadanego przez pilota doświadczenia warunkach atmosferycznych.

Gdy pilot był na niewielkiej wysokości, w wyniku podmuchu bocznego nastąpiło podwinięcie skrzydła, pilot utracił kierunek lotu i w rotacji zderzył się ze zboczem. W wyniku doznanych obrażeń pilot zmarł na miejscu wypadku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00