Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 10 poz. 42
Wersja aktualna od 2011-06-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 10 poz. 42
Wersja aktualna od 2011-06-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 26
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 25 maja 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1061/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 grudnia 2009 r., na samolocie ultralekkim WT-9 Dynamic, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Poważna awaria silnika - T1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał na samolocie ultralekkim WT-9 Dynamic loty doskonalące. Ze względu na to, że miał niewielkie doświadczenie, poprosił kolegę - doświadczonego instruktora - o towarzyszenie w locie w rejonie lotniska aeroklubu regionalnego. Po starcie i naborze wysokości do 1800 ft QNH piloci odlecieli w kierunku zachodnim. W trakcie lotu pilot ćwiczył takie elementy pilotażowe, jak lot po prostej, płytkie zakręty, wznoszenie itp. Po ok. 13 minutach lotu, pilot i towarzysząca mu osoba stwierdzili postępujący spadek obrotów silnika, a po chwili zauważyli, że zapaliła się lampka sygnalizująca nieprawidłową pracę silnika. Na zespolonym kontrolerze pracy silnika FLYdat Rotax stwierdzono spadek ciśnienia oleju. Osoba towarzysząca, znająca doskonale rejon nad którym wykonywali lot, przejęła sterowanie samolotem i zwiększyła wysokość do 2000 ft QNH w celu polepszenia warunków wyboru pola ewentualnego awaryjnego lądowania. Po ok. 1 minucie silnik samolotu gwałtownie się zatrzymał. Wybrane pole lądowania awaryjnego znajdowało się w bardzo trudnym do lądowania przygodnego terenie. Podejście i lądowanie awaryjne zostało wykonane ze schowanym podwoziem i klapach w położeniu startowym. Na kierunku lądowania wybrane pole miało niewielki spadek. Samolot przeleciał nad wybranym polem, a występujące na kierunku lądowania przeszkody zmusiły pilotującego do wykonania zakrętu w prawo o około 70°. Przyziemienie nastąpiło na końcu kolejnego pola, a po 9 m dobiegu samolot uderzył czołowo w poprzeczną bruzdę. Samolot odbił się, zmienił kierunek o ok. 40° w lewo i po 77 m zatrzymał się na pryzmie zlodzonej ziemi, z poważnymi uszkodzeniami. Załoga wyłączyła iskrowniki i obwody elektryczne, a następnie opuściła kabinę o własnych siłach.

Dowódca statku powietrznego, lat 35, posiadał licencję pilota samolotu turystycznego - PPL(A) ważną do 10.12.2014 r. Nalot ogólny na samolotach wynosił 47 godzin 41 minut, z czego 2 godziny 06 minut na typie, na którym wystąpił wypadek.

Osoba towarzysząca, lat 53, pilot z uprawnieniami instruktora, posiadający licencję pilota samolotu zawodowego - CPL(A) ważną do 25.03.2014 r. Nalot ogólny na samolotach wynosił 2021 godzin, z czego 278 godziny na samolotach ultralekkich.

Warunki meteorologiczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- spadek ciśnienia w układzie smarowania silnika, spowodowany prawdopodobnie zapowietrzeniem instalacji olejowej z nieznanych powodów i zatarcie tłoków w cylindrach nr 1 i nr 2 oraz zniszczenie łożyska stopy korbowodu nr 1, w wyniku czego stopa korbowodu nr 1 została rozerwana, a silnik przerwał pracę;

- błąd w technice pilotowania, polegający na podejściu do lądowania awaryjnego w terenie przygodnym na zbyt dużej wysokości i klapach w położeniu startowym, co doprowadziło do przelotu wybranego pola i przyziemieniu w miejscu nie nadającym się do tego celu.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

Do instrukcji użytkowania w locie samolotu WT-9 Dynamic o znakach rozpoznawczych SP-SPEC wprowadzić przestrogę, że samolot jest wyposażony w silnik niecertyfikowany dla celów lotniczych, który może przerwać pracę w dowolnym momencie.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00