Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-05-24 do 2013-10-10
Wersja archiwalna od 2011-05-24 do 2013-10-10
archiwalny
WYTYCZNE NR 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 maja 2011 r.
w sprawie prowadzenia operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 15 i 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) ogłasza się, co następuje:
ROZDZIAŁ I. PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. 1. Zgodnie z Wytycznymi nr 5 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie zalecenia stosowania Planu awaryjnego na wypadek pojawienia się pyłu wulkanicznego, przestrzeń powietrzna, ze względu na zanieczyszczenie pyłem wulkanicznym, została podzielona na trzy obszary:
1. Obszar Niskiego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji równej lub mniejszej niż 2x10-3 g/m3.
2. Obszar Średniego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji większej niż 2x10-3 g/m3, ale mniejszej niż 4x10-3 g/m3.
3. Obszar Wysokiego Zanieczyszczenia: przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, gdzie pył wulkaniczny może wystąpić w koncentracji równej lub większej niż 4x10-3 g/m3, lub obszary zanieczyszczonej przestrzeni, w której określenie poziomu zanieczyszczenia jest niemożliwe.
2. Obszary, o których mowa w ust. 1, mają zdefiniowane granice poziome i pionowe, oraz mają charakter trójwymiarowy i w niektórych przypadkach mogą być ominięte górą lub dołem.
§ 2. Informacje dotyczące pyłu wulkanicznego są publikowane przez Służby Informacji Lotniczej.
ROZDZIAŁ II. ZASTOSOWANIE
§ 3. Niniejsze wytyczne mają zastosowanie do posiadaczy Certyfikatu Operatora Lotniczego (AOC) wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanych dalej „operatorami”, którzy zamierzają wykonywać operacje w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym.
ROZDZIAŁ III. WYMAGANIA
§ 4. Zgodnie z wymaganiem OPS 1.037 załącznika nr III do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. L 373 z 31.12.1991 r., z późn. zm.) operator powinien ustanowić i realizować „Program zapobiegania wypadkom i bezpieczeństwa lotów”, w którym:
1) określi sposób oceny ryzyka i utrzymywania świadomości ryzyka u osób zaangażowanych w wykonywanie operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym [OPS 1.037, a).1)],
2) określi system zgłaszania zdarzeń związanych z wykonywaniem operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym w celu identyfikacji zagrożeń oraz kompensowania ryzyka związanego z wykonywaniem operacji lotniczych w tych obszarach [OPS 1.037, a).2)],
3) określi propozycje działań naprawczych wynikających z programu bezpieczeństwa lotów i zapobiegania wypadkom w związku z wystąpieniem zagrożeń związanych z wykonywaniem operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym [OPS 1.037, b)].
§ 5. W procesie identyfikacji zagrożeń oraz oceny ryzyka związanego z wykonywaniem operacji lotniczych w obszarach zanieczyszczonych pyłem wulkanicznym dopuszcza się stosowanie metodologii opisanej w:
1. EASA SIB (Safety Information Bulletin) 2010-17R3 z dnia 23.05.2011 r.
2. Rozdziałach 6 i 7 „Podręcznika zarządzania bezpieczeństwem” (ICAO Doc 9859) ogłoszonego Wytycznymi nr 6 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - Doc 9859.
3. Materiale doradczym ICAO „Management of flight operations with known or forecast volcanic cloud contamination” będącym załącznikiem do EASA SIB 2010-17R3.
§ 6. Operatorzy, którzy zamierzają wykonywać loty w obszarach o podwyższonym poziomie zanieczyszczenia pyłem wulkanicznym powinni:
1. wprowadzić odpowiednie zmiany do „Programu zapobiegania wypadkom i bezpieczeństwa lotów” uwzględniające elementy przywołane w § 4;
2. dokonać odpowiednich zmian w Instrukcji Operacyjnej i przedstawić je do akceptacji, a tam gdzie to jest wymagane zatwierdzenia, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 7. Wytyczne wchodzą w życie z dniem podpisania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432 i Nr 106, poz. 622.