Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 8 poz. 34
Wersja aktualna od 2011-05-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 8 poz. 34
Wersja aktualna od 2011-05-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 22
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 12 kwietnia 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 164/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 sierpnia 2005 r., na samolocie PZL-104 Wilga, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „Inne - E8”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Na lotnisku aeroklubu regionalnego wykonywano loty szybowcowe. Starty odbywały się z trawiastej drogi startowej. W południowo-zachodnim narożniku lotniska w tym samym czasie modelarze wykonywali loty radiomodelami klasy F5B. Start zespołu holującego odbywał się na kierunku 270°, co nie kolidowało z lotami modeli.

Do holowania szybowców wykorzystywano samolot PZL-104 Wilga. Podczas kolejnego, czwartego w tym dniu startu zespołu, kiedy samolot znajdował się na wysokości około 10 m AGL nad zachodnią granicą lotniska, pilot samolotu holującego szybowiec, zauważył w przedniej szybie, około 10 m powyżej, model szybowca, a po chwili usłyszał odgłos uderzenia w samolot i odczuł szarpnięcie na drążku sterowym. W lusterku wstecznym zauważył zerwaną antenę radiokompasu. Pilot zameldował drogą radiową o kolizji kierującemu lotami. Zgodnie z poleceniem na wysokości 200 m wyczepił szybowiec. Pilot ostrożnie wylądował, z elementami rozbitego modelu zaczepionymi o statecznik.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL” ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu była awaria układu sterowania radiomodelem klasy F5B, jego niezamierzony wlot nad lotnisko i zderzenie ze startującym samolotem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00