Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 8 poz. 33
Wersja aktualna od 2011-05-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 8 poz. 33
Wersja aktualna od 2011-05-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 21 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 12 kwietnia 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1272/10

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 21 listopada 2010 r., na paralotni z napędem Max-27T, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie - H1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Właściciel paralotni przygotował paralotnię i napęd do startu. Następnie wykonał start, który przebiegł prawidłowo. Po osiągnięciu wysokości około 15 m zaczął wykonywać łagodny zakręt w lewo. Zgodnie z relacją świadka, pilotujący zmniejszył obroty silnika i rozpoczął poprawianie się w uprzęży. W tym czasie skrzydło zaczęło wykonywać głęboki zakręt w lewo. Po wykonaniu około półtora obrotu zderzył się z ziemią. Wskutek odniesionych obrażeń pilotujący poniósł śmierć na miejscu. Zespół badawczy Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, dokonał oględzin sprzętu zabezpieczonego przez policję na miejscu zdarzenia. Oględziny skrzydła nie wykazały żadnych uszkodzeń, które mogłyby wyjaśnić przyczyny, dla których nastąpiło wykonywanie gwałtownego zakrętu. Linki sterownicze nie były uszkodzone. Stwierdzony stan techniczny używanego sprzętu paralotniowego nie miał związku z zaistnieniem zdarzenia.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL biorąc pod uwagę dotychczasowe ustalenia (nieposiadanie przez osobę pilotującą jakichkolwiek uprawnień lotniczych), postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 punkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), który stanowi:

„W przypadku stwierdzenia, że: [...]

1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną, [...].

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00