Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-05-23
Wersja aktualna od 2011-05-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 17
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 kwietnia 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 921/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 sierpnia 2010 r., na paralotni Nemo S, na której lot wykonywał uczeń-pilot, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Ośrodek szkolenia zorganizował na lotnisku aeroklubu loty szkolne za wyciągarką na paralotniach. Uczeń-pilot przygotował się do ósmego lotu szkolnego, przy czym w tym dniu był to jego pierwszy lot. Uczeń-pilot otrzymał od instruktora wskazówki dotyczące wykonywanego ćwiczenia, tj. lot po kręgu, a także przebiegu startu, holu i lądowania. Po prawidłowym holowaniu i locie, uczeń-pilot prawidłowo wykonywał manewr podejścia do lądowania pod wiatr. Na wysokości około 15 m przyjął pozycję do lądowania, wysunął się z uprzęży. Na wysokości około 2 m wykonał wyrównanie lotu, a następnie hamowanie. Już po zetknięciu z ziemią poślizgnął się na mokrej trawie (poranna rosa) i upadając na protektor uprzęży, odruchowo podparł się ręką. Po wypięciu się z uprzęży paralotni, uczeń-pilot zgłosił instruktorowi ból w nadgarstku. Został przewieziony do szpitala, gdzie zdiagnozowano złamanie nadgarstka.
Uczeń-pilot, lat 48, wykonał do dnia zdarzenia (w dniach 4-5 sierpnia 2010 roku) siedem lotów szkolnych-samodzielnych.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL” ustaliła, że przyczyną wypadku było odruchowe podparcie się ręką przez ucznia-pilota po utracie równowagi w chwili przyziemienia.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było występowanie w godzinach porannych rosy na trawie, przy czym zdaniem PKBWL zjawisko to nie uniemożliwia prowadzenie szkolenia.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński