Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-03-10
Wersja aktualna od 2011-03-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 8
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 717/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 lipca 2010 r., na samolocie ultralekkim Daliach D4BK Fascination zarejestrowanym w Republice Czeskiej, na którym lot wykonywał pilot samolotów ultralekkich, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał przelot nawigacyjny z Zabrehu (LKZA) do Łososiny Dolnej (EPNL). Do lotu wystartował około godziny 08:40 i około 09:30 nawiązał łączność z kierującym lotami na lotnisku docelowym. Po zgłoszeniu pozycji „z wiatrem”, w prawym kręgu, pilot wypuścił podwozie. Pilot postanowił lądować z lewej strony znaków i w odległości około 150 m od linii znaków, gdzie była wyższa trawa, uznając, że lądowanie będzie bardziej „miękkie”. Było to poza wyznaczonym pasem do lądowania, ale w granicach użytkowej części lotniska. Podejście do lądowania oraz lądowanie pilot wykonał na klapach wychylonych do pozycji 30° przy prędkości 120 km/h, a w fazie wyrównania 110 km/h. Prędkości podejścia oraz przyziemienia przekraczały o około 20 km/h prędkości zalecane Instrukcją Użytkowania w Locie. Podczas przyziemienia nastąpiło odbicie samolotu od ziemi, a następnie powtórne dynamiczne przyziemienie na przednie koło. Spowodowało to wyłamanie przedniej goleni z konstrukcji. Samolot zatrzymał się po około 130 m dobiegu ze złożonym podwoziem, wykonując obrót wokół osi pionowej w prawo o około 130°. Pilot nie odniósł obrażeń. Dowódca statku powietrznego, lat 54, posiadał licencję pilota samolotów ultralekkich wydaną przez Letecka Amatorska Asociace Ćeske Republiky (LAA ĆR), ważną do 22.09.2011 r. Nalot ogólny na samolotach ultralekkich wynosił 54 godziny 47 minut, z czego 21 godzin 43 minuty na typie, na którym wystąpił wypadek. Nalot zweryfikowano na podstawie książki lotów pilota samolotu ultralekkiego.
Warunki meteorologiczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- niewłaściwy wybór miejsca lądowania (poza wyznaczonym i wykoszonym pasem lądowania);
- zbyt duża prędkość lotu w końcowej fazie podejścia do lądowania oraz podczas przyziemienia, w wyniku czego nastąpiło odbicie samolotu od nawierzchni;
- nieumiejętne poprawianie błędu lądowania, poprzez wychylenie drążka sterowego od siebie po odbiciu, w wyniku czego nastąpiło twarde przyziemienie na podwozie przednie.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia było niewielkie doświadczenie pilota, szczególnie na typie na którym nastąpił wypadek.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie sformułowała zaleceń.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński