Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-03-10
Wersja aktualna od 2011-03-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 558/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 czerwca 2010 r., na spadochronie Balance 260, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z samoczynnym otwarciem spadochronu (lina desantowa) z wysokości 1500 m AGL. Po oddzieleniu się ucznia-skoczka od samolotu nastąpiło prawidłowe otwarcie czaszy głównej. Skoczek prawidłowo manewrował spadochronem i wykonał podejście do lądowania pod wiatr w wyznaczonym rejonie lotniska. Na wysokości około 10-15 m ściągnął uchwyty sterownicze do 50%, a na wysokości 2-3 m do 75% zakresu hamowania. Po przyziemieniu wykonał przewrót w przód. Skoczek nie wstawał z ziemi i sygnalizował potrzebę udzielenia mu pomocy. Przy pomocy jednego ze skoczków, uczeń-skoczek doszedł na start spadochronowy, gdzie organizator skoków zadecydował o przetransportowaniu ucznia-skoczka do szpitala w celu wykonania badań. W szpitalu stwierdzono złamanie kostki bocznej kości strzałkowej nogi prawej.
Prędkość wiatru przy ziemi podczas skoku wynosiła 1-2 m/s.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice skoku polegający na przyziemieniu na nie w pełni zahamowanym spadochronie.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński