Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 5 poz. 13
Wersja aktualna od 2011-03-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2011 nr 5 poz. 13
Wersja aktualna od 2011-03-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 lutego 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 689/10

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 lipca 2010 r., na motolotni Hazard 12, na której lot wykonywał pilot motolotniowy, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślne - H1".

2. Opis okoliczności wypadku:

Dwaj piloci zaplanowali wspólny lot motolotniami po trasie. Start nastąpił około godz. 19.15 LMT. Lot wykonywany był na wysokościach pomiędzy 400 a 150 m AGL. Po minięciu lądowiska w Grądach, kontynuowali lot w kierunku Łomży. Piloci utrzymywali separację między sobą około 50 m odległości i około 30 m wysokości. Po przelocie nad zwartą zabudową m. Szczepankowa, pilot motolotni prowadzącej i lecącej niżej zaczął zmniejszać wysokość lotu. Lot obserwowany był przez dwie osoby, które szły polną drogą w kierunku nadlatujących motolotni. Pilot motolotni pomachał do nich ręką. Gdy motolotnia, w ocenie idących drogą osób, była na wysokości około 10 m i około 15-30 m przed nimi, zderzyła się z przewodem biegnącej prawie prostopadle do kierunku lotu linii elektrycznej. Po zderzeniu z przewodem linii elektrycznej motolotnia zderzyła się z ziemią. Pilot motolotni poniósł śmierć na miejscu wypadku.

W czasie zaistnienia wypadku, widzialność była dobra, wiatr był słaby, nie występowały podmuchy termiczne. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.

Pilot, lat 53, posiadał świadectwo kwalifikacji pilota motolotni ważne do 26 października 2010 r., z uprawnieniami do lotów z pasażerem (CP), oraz do wykonywania przeglądu przedlotowego statku powietrznego bez prawa wykonywania napraw i regulacji. Latanie na motolotniach pilot rozpoczął w 1999 r. Do czasu wypadku uzyskał nalot samodzielny 815 godzin. Ponadto pilot szkolił się do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku było obniżenie wysokości lotu motolotni poniżej wysokości bezpiecznej, co spowodowało zderzenie z przeszkodą terenową - linią elektryczną.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00