Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 133
Wersja aktualna od 2010-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 133
Wersja aktualna od 2010-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 75
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 grudnia 2010 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 523/10

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2010 r., na spadochronie Sabre 170, na którym 175 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 52, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skoczek wykonywał skoku z wysokości 2000 m AGL zgodnie z zadaniem RW-2. Po 30 sekundach swobodnego opadania, otworzył czaszę główną, która wypełniła się prawidłowo. Następnie skoczek leciał w kierunku wyznaczonego rejonu lądowania, położonego na trawiastej części lotniska, około 200 m od hangaru aeroklubu. Skoczek przeleciał nad wyznaczonym miejscem lądowania, kontynuując lot w kierunku hangaru. W pobliżu hangaru, wykonał głęboki zakręt w lewo o około 180°. W końcowej fazie wykonywania zakrętu, z dużą prędkością postępową zderzył się z ziemią i niskim ogrodzeniem ogródka gastronomicznego, znajdującego się około 50 m na północny-zachód od hangaru. W wyniku odniesionych obrażeń skoczek poniósł śmierć.

Skoczek posiadał świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego od 15 października 2009 r. Łącznie wykonał 175 skoków, w tym 57 na spadochronie Sabre 170.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niewłaściwe rozplanowanie podejścia do lądowania, co w końcowej fazie skoku doprowadziło do lotu skoczka na małej wysokości i w pobliżu przeszkód terenowych;

- wykonanie zakrętu do lądowania na zbyt małej wysokości, co doprowadziło do zderzenia skoczka z ziemią i ogrodzeniem przy dużej prędkości postępowej.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego był brak odpowiednich umiejętności niezbędnych do zastosowanej przez skoczka techniki lądowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00