Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-29
Wersja aktualna od 2010-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 75
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 grudnia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 523/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2010 r., na spadochronie Sabre 170, na którym 175 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 52, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skoczek wykonywał skoku z wysokości 2000 m AGL zgodnie z zadaniem RW-2. Po 30 sekundach swobodnego opadania, otworzył czaszę główną, która wypełniła się prawidłowo. Następnie skoczek leciał w kierunku wyznaczonego rejonu lądowania, położonego na trawiastej części lotniska, około 200 m od hangaru aeroklubu. Skoczek przeleciał nad wyznaczonym miejscem lądowania, kontynuując lot w kierunku hangaru. W pobliżu hangaru, wykonał głęboki zakręt w lewo o około 180°. W końcowej fazie wykonywania zakrętu, z dużą prędkością postępową zderzył się z ziemią i niskim ogrodzeniem ogródka gastronomicznego, znajdującego się około 50 m na północny-zachód od hangaru. W wyniku odniesionych obrażeń skoczek poniósł śmierć.
Skoczek posiadał świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego od 15 października 2009 r. Łącznie wykonał 175 skoków, w tym 57 na spadochronie Sabre 170.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- niewłaściwe rozplanowanie podejścia do lądowania, co w końcowej fazie skoku doprowadziło do lotu skoczka na małej wysokości i w pobliżu przeszkód terenowych;
- wykonanie zakrętu do lądowania na zbyt małej wysokości, co doprowadziło do zderzenia skoczka z ziemią i ogrodzeniem przy dużej prędkości postępowej.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego był brak odpowiednich umiejętności niezbędnych do zastosowanej przez skoczka techniki lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński