Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-29
Wersja aktualna od 2010-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 73
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 grudnia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 679/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 lipca 2010 r., na paralotni MacPara Muse 25, na której lot wykonywał uczeń-pilot, lat 24, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
W dniu zdarzenia uczeń-pilot wykonał 5 lotów. Przed lotem zakończonym wypadkiem instruktor omówił z uczniem-pilotem sposób wykonania lotu, podczas którego miał wykonać: start, lot do lądowiska oraz lądowanie. Podczas startu uczeń-pilot wszystkie niezbędne czynności wykonał prawidłowo. Do momentu lądowania lot przebiegał zgodnie z założeniami. W czasie podejścia do lądowania, uczeń-pilot nie zmniejszył do nakazanej prędkości tuż przed przyziemieniem. Wskutek zwiększonej siły przyziemienia uczeń-pilot doznał urazu lewego podudzia. Poszkodowany został odwieziony do szpitala, gdzie udzielono mu niezbędnej pomocy medycznej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był brak wyhamowania prędkości paralotni na podejściu do lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Omówienie okoliczności wypadku z pozostałymi uczestnikami szkolenia ze zwróceniem szczególnej uwagi na koncentrację i prawidłowe czynności pilotażowe w czasie lotu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński