Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-29
Wersja aktualna od 2010-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 71
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 grudnia 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 816/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 września 2009 r., na paralotni z napędem Vibe ML, na której lot wykonywała osoba prywatna, lat 42, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczestnik wypadku wystartował z łąki w miejscowości Józefów. Po starcie wykonywał lot w kierunku rzeki Wisły. Latał nad rzeką, w pobliżu jej wschodniego brzegu, na wysokości od 30 do 1 metra nad lustrem wody. Po pewnym czasie, gdy leciał na wysokości ocenionej około 15 m wykonał zakręt w lewo, w kierunku brzegu, z przechyleniem dochodzącym do 45°. W trakcie tego manewru paralotnia gwałtownie zaczęła tracić wysokość. Wówczas wykonujący lot na chwilę zwiększył obroty silnika, ale nie spowodowało to zmniejszenia prędkości opadania. Zdając sobie sprawę, że nie uniknie twardego lądowania, zdążył jeszcze zmniejszyć obroty silnika. Będąc na pozycji „z wiatrem”, wpadł do rzeki w odległości około 20 m od brzegu, z przechyleniem w lewo, z dużą prędkością opadania i postępową. Skrzydło wpadło do wody krawędzią natarcia. Silny wiatr nie pozwolił na samodzielne oswobodzenie się z uprzęży. Osoby, które przypadkowo znajdowały się na brzegu rzeki udzieliły pilotowi pomocy w wypięciu uprzęży i wydostaniu się na brzeg. Po około 15-20 minutach od zdarzenia na miejsce przybyła policja i pogotowie ratunkowe. Ze względu na podejrzenie poważnych obrażeń ciała, pilot został przetransportowany do szpitala śmigłowcem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Z zebranych w trakcie badania informacji wynika, że pilot, posiadając niewielkie doświadczenie, podjął się wykonania lotu w trudnych warunkach atmosferycznych, tzn. przy silnym wietrze, którego prędkość dochodziła do 10 m/s. Wysokość wykonywanych manewrów była zdecydowanie niewystarczająca dla bezpiecznego wykonywania lotu. Ponadto osoba uczestnicząca w wypadku ukończyła szkolenie teoretyczne i praktyczne w zakresie pilotowania paralotni z napędem. W dniu 19 września 2009 r. zaliczył teoretyczny i praktyczny egzamin państwowy niezbędny do wydania świadectwa kwalifikacji pilota paralotniowego wraz z uprawnieniami PPG i PDI. W dniu 25 września 2009 r. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego złożył wniosek i niezbędne dokumenty do wystawienia świadectwa kwalifikacji. Wypadek zaistniał jeszcze przed wystawieniem świadectwa kwalifikacji.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była utrata kontroli nad paralotnia w trakcie wykonywania zakrętu na małej wysokości, najprawdopodobniej spowodowana turbulencją powietrza.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było wykonanie lotu w trudnych warunkach atmosferycznych przez mało doświadczonego pilota.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński