Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-29
Wersja aktualna od 2010-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 listopada 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1060/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 września 2010 r., na spadochronie Manta, na którym drugi skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok (zadanie AI/1) z wysokości 1100m z samoczynnym otwarciem spadochronu - lina desantowa. Po prawidłowym oddzieleniu się ucznia-skoczka od samolotu otworzył się spadochron główny. Czasza spadochronu głównego napełniła się prawidłowo. Po otwarciu spadochronu instruktor nawiązał kontakt radiowy ze skoczkiem i podał mu kilka komend odnośnie wykonywania prawidłowych manewrów spadochronem. Skoczek doleciał do rejonu lądowania, a następnie wykonał zwrot ustawiając się w wyznaczonym kierunku lądowania. W ostatniej fazie lotu, pomimo komend wydawanych przez radio „nogi razem”, uczeń-skoczek wylądował na rozstawione nogi, jednocześnie podkurczając je pod siebie. W wyniku takiego lądowania uczeń skoczek doznał złamania nogi prawej w okolicy stawu skokowego.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na przyjęciu niewłaściwej sylwetki ciała podczas lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Podczas szkolenia naziemnego uczniów-skoczków zwiększono liczbę ćwiczeń w celu lepszego wyrobienia nawyku prawidłowego trzymania nóg podczas lądowania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński