Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 127
Wersja aktualna od 2010-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 127
Wersja aktualna od 2010-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 69
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 listopada 2010 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1195/10

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 października 2010 r., na spadochronie Drakkar, na którym 13 skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1200 m z opóźnionym otwarciem do 10 sekund. Po opuszczeniu samolotu uczeń-skoczek utrzymywał stabilną sylwetkę, lecz otwarcie czaszy nastąpiło po około 15 sekundach. Czasza spadochronu głównego napełniła się. Jednocześnie automat FX otworzył spadochron zapasowy. Według relacji ucznia-skoczka opóźnienie w otwarciu spadochronu głównego było spowodowane nietrafieniem ręką na uchwyt otwierania spadochronu. Opadanie odbywało się na dwóch czaszach, które były niestabilne. Podczas przyziemienia skoczek doznał złamania kości śródstopia prawej nogi.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było zainicjowanie przez ucznia-skoczka otwarcia czaszy głównej na zbyt małej wysokości, spowodowane problemem ze zlokalizowaniem prawidłowo położonego uchwytu otwierającego. Doprowadziło to do zadziałania automatu FXC 12000 i otwarcia czaszy zapasowej, przy prawidłowo otwartej czaszy głównej. Podczas lądowania uczeń-skoczek doznał obrażeń ciała.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Przed dopuszczeniem skoczków i uczniów-skoczków do skoków w roku 2011 (do końca 2010 r. w aeroklubie nie planuje się organizowania skoków spadochronowych), w czasie zajęć na kursie dokształcającym, omówione zostaną zasady wykonywania skoków, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przestrzeganie ustalonego czasu w czasie wolnego spadania oraz zasady postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.

4.2. Uczniowie-skoczkowie, w tym uczeń, który uczestniczył w incydencie, przed dopuszczeniem do skoków, odbędą ćwiczenia naziemne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłowe postępowanie w sytuacjach awaryjnych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00