Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 126
Wersja aktualna od 2010-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 126
Wersja aktualna od 2010-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 68
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 listopada 2010 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 600/10

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 czerwca 2010 r., na samolocie ultralekkim GP-5, na którym lot wykonywał pilot samolotów ultralekkich, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: Postępowanie umyślnie - H1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot, właściciel samolotu ultralekkiego, przyleciał z osobą towarzyszącą na prywatne lądowisko w Starej Wsi ok. 18.00 LMT, na spotkanie towarzyskie, które odbywało się na tym lądowisku. W czasie spotkania uczestnicy wykonywali m. in. loty rekreacyjno-widokowe w pobliżu lądowiska. Pilot w tym czasie wykonał prawdopodobnie dwa loty. Około godziny 20.15 pilot wystartował do trzeciego lotu w rejonie lądowiska i m. Brzozów. Według świadka, samolot w jasnym kolorze „nagle wzbił się pionowo do góry, a następnie ostro pikowat do dołu”; po czym „wyrównał lot i oddalił się w kierunku Starej Wsi”. Inny świadek zamieszkały w pobliżu lądowiska, obserwujący ten lot, stwierdził że samolot wykonywał kilkakrotne przeloty na niewielkiej wysokości „wykonując zakręty z obniżeniem lot'”: W pewnym momencie pierwszy z cytowanych świadków, obserwujący samolot z odległości 300-400 m, zauważył ten samolot na tle ziemi jak „przechylony na lewe skrzydło zahaczył tym skrzydłem o zbocze wzgórza, a następnie silnikiem i prawym skrzydłem zderzył się z ziemią”. Samolot zapalił się, a ciężko rannego pilota wydobyto z płonącego wraku i przewieziono do szpitala. W wyniku obrażeń pilot zmarł po 6 dniach od wypadku. Badanie krwi pilota wykazało obecność alkoholu - dwie godziny po wypadku zawartość alkoholu w pobranej próbce wynosiła 0,21%o, a w próbce pobranej po kolejnych 20 minutach 0,14%o.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- wykonywanie niebezpiecznych manewrów (przekraczających warunki eksploatacyjne określone w Instrukcji użytkowania w locie) samolotem ultralekkim w bezpośredniej bliskości ziemi;

- wykonywanie lotu w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub nawet w stanie nietrzeźwości.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia był udział pilota w imprezie towarzyskiej, na której prawdopodobnie spożywano alkohol.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Właściciela lądowiska pouczono, że jest współodpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ruchu lotniczego przez pilotów operujących z lądowiska, którym zarządza oraz że ciąży na nim obowiązek informowania PKBWL o zaistniałych tam zdarzeniach lotniczych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00