Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-29
Wersja aktualna od 2010-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 61 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 października 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 537/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 czerwca 2010 r., na spadochronie Manta 290, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie A/I/1 - skok z samoczynnym otwarciem spadochronu. Na wysokości około 1000 m oddzielił się od samolotu. Czasza główna otworzyła się prawidłowo i uczeń-skoczek manewrując spadochronem leciał w kierunku wyznaczonego na lotnisku rejonu lądowania. Na wysokości około 100 m ustawił spadochron do lotu pod wiatr. Gdy uczeń-skoczek był na wysokości około 30 m, instruktor przez radiotelefon przypomniał uczniowi, aby przyjął prawidłową sylwetkę do lądowania. Uczeń-skoczek prawidłowo wykonał to polecenie. Na wysokości około 2-3 m ściągnął linki sterownicze, a czasza wyrównała tor lotu. Przyziemienie nastąpiło z lekkim poślizgiem na trawie, a w końcowej fazie uczeń-skoczek usiadł na ziemi i po chwili dał znak ręką, że potrzebuje pomocy. Na miejsce lądowania przybyli skoczkowie, którzy udzielili pierwszej pomocy. Następnie, uczeń-skoczek został przewieziony do szpitala, gdzie udzielono mu specjalistycznej pomocy medycznej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było przyziemienie na niewielkiej nierówności terenowej, co spowodowało doznanie przez ucznia-skoczka poważnego urazu ciała.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński