Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-29
Wersja aktualna od 2010-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR
56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 września 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 561/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2009 r., na szybowcu SZD-24-4 Foka 4, na którym lot wykonywał pilot szybowcowy, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „Meteorologiczny - E1”
oraz do kategorii „Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonując lot w ramach Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów, po drugim punkcie zwrotnym, w odległości około 50 km od lotniska Michałków, natknął się na niesprzyjające warunki meteorologiczne (brak noszeń i opad deszczu). Oceniając, że w tych warunkach nie doleci do lotniska, podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z wysokości około 1100 m, wybrał pole do lądowania, leżące w łożu wiatru. By sprawdzić płaszczyznę, wypuścił hamulce i wykonał nad miejscem lądowania krąg zniżając się do wysokości 200 m. Po wykonaniu kręgu stwierdził, że silny wiatr odniósł go daleko od planowanego pola lądowania, więc podjął decyzję o lądowaniu na wprost na innym polu, mając wiatr z lewej strony. Lądowanie odbyło się na polu pszenicy. Według słów pilota, starał się on przyziemić bez przechyleń, wyrównując szybowiec, ale tuż przed przyziemieniem, dostał podmuch wiatru, który wymusił przechylenie szybowca i zanurzenie prawego skrzydła w mokrych kłosach pszenicy. To spowodowało gwałtowne zahamowanie ruchu skrzydła i wykonanie przez szybowiec „cyrkla” w powietrzu, urywając ogon i odrywając końcówkę skrzydła. Szybowiec przemieścił się bokiem i zatrzymał się. Pilot nie odniósł obrażeń. Szybowiec został znacznie uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- błędnie wykonany manewr do lądowania w terenie przygodnym, który wymusił lądowanie w nieodpowiednim do tego terenie;
- wymuszona zmiana miejsca lądownia w terenie przygodnym, co spowodowało, że lądowanie odbyło się bez odpowiedniego rozpoznania;
- prawdopodobnie gwałtowny podmuch wiatru podczas lądowania spowodował przechylenie szybowca, co doprowadziło do zaczepienia skrzydłem o kłosy pszenicy, wykonanie „cyrkla” i poważne uszkodzenie szybowca.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:
- opad deszczu, utrudniał obserwację terenu podczas lądowania;
- deszcz moczący wysokie kłosy pszenicy, mógł je uelastycznić i spowodować, że mocno łapały przemieszczające się w nich części płatowca;
- zbieg tych czynników spowodował powstanie warunków, do których pilot, przy swoim jeszcze małym doświadczeniu, nie był przygotowany.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Organizatorzy takiego rodzaju przedsięwzięć, w których nie są znane możliwości i doświadczenia wszystkich zawodników, powinni bardziej szczegółowo analizować warunki meteorologiczne i możliwości ich zmian podczas trwania zawodów pod kątem zróżnicowanych doświadczeń i możliwości pilotów.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński