Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 113
Wersja aktualna od 2010-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2010 nr 26 poz. 113
Wersja aktualna od 2010-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 55
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 6 września 2010 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 604/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 sierpnia 2009 r., na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2B, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 73, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Na lądowisku Aeroklubu regionalnego planowano loty w ramach Szybowcowych Mistrzostw Polski. Pilot szybowcowy, na polecenie kierownika sportowego Mistrzostw, przed rozpoczęciem konkurencji wykonał lot na rozpoznanie warunków meteorologicznych. Wylądował po kilkudziesięciu minutach z powodu utraty noszeń. Kierownik sportowy polecił pilotowi powtórny start z miejsca lądowania na dalsze sondowanie pogody. Pilot wystartował za samolotem z prawobocznym wiatrem i przy wychyleniu klap, jakie miał ustawione podczas lądowania (położenie +2). Po kilkudziesięciu metrach rozbiegu, końcówka prawego skrzydła szybowca opadła na nawierzchnię trawiastą lądowiska. Szybowiec utracił kierunek w prawo. Pilot próbował temu przeciwdziałać poprzez całkowite wychylenie drążka sterowego i steru kierunku w lewo. Widząc tę sytuację, kierownik startu trzykrotnie dał przez radio polecenie „Wyczep się”, ale pilot szybowca na to nie zareagował. Postępowała dalsza utrata kierunku startu, aż do ok. 45°. Holowany przez samolot szybowiec oderwał się od nawierzchni lądowiska na wysokość ok. 3 m i wykonał nagły obrót w lewo, przechodząc przez oś linii startu. Pilot samolotowy widząc nienaturalną pozycję szybowca i słysząc komendy kierownika startu wyczepił linę holowniczą. Pozbawiony ciągu szybowiec spadł na nawierzchnię trawiastą pasa startu z prawym trawersem. Upadek spowodował wyłamanie podwozia głównego ze struktury kadłuba, uszkodzenie pokrycia i wręgi w rejonie krawędzi spływu. Na skutek odkształceń przedniej części kadłuba zniszczona została także osłona kabiny pilota. Pilot o własnych siłach opuścił kabinę z nieznacznymi obrażeniami.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niewłaściwe wychylenie klap do startu za samolotem,

- niewyczepienie liny holowniczej przez pilota mimo znacznej utraty kierunku podczas rozbiegu.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia był prawoboczny czołowy wiatr podczas startu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL zaleciła szefowi wyszkolenia Aeroklubu regionalnego oraz kierownikowi sportowemu imprezy sportowej, aby starty były rozkładane z uwzględnieniem kierunku wiatru. W przypadku istotnej zmiany warunków meteorologicznych nie należy zwlekać z przestawieniem startu.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00