Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-06-28
Wersja aktualna od 2010-06-28
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 268/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 maja 2009 r., na spadochronie Shop Scool 200, na którym 86 skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 59, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Niezdolność - H5”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4000 m. Zadaniem skoku była nauka wykonywania kontrolowanych obrotów ciała w czasie wolnego spadania. Po otwarciu spadochronu na wysokości około 1500 m, uczeń-skoczek leciał w kierunku wyznaczonego rejonu lądowania. Na wysokości około 100 m leciał pod wiatr i przygotowywał się do lądowania. Podczas podejścia do lądowania uczeń-skoczek nie zahamował spadochronu i przyziemił ze znaczną prędkością. Po przyziemieniu przewrócił się i był nieprzytomny. Uczeń-skoczek z objawami wstrząśnienia mózgu został przetransportowany do szpitala.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była utrata przytomności ucznia-skoczka podczas podchodzenia do lądowania.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było schorzenie w organizmie ucznia-skoczka, które najprawdopodobniej doprowadziło do utraty przytomności podczas podchodzenia do lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
W przypadku, gdyby uczeń-skoczek wyraził chęć dalszego wykonywania skoków spadochronowych, to Komisja zaleca, aby przed ponownym przystąpieniem do wykonywania skoków, uczeń-skoczek poddał się okolicznościowym badaniom lotniczo-lekarskim, okazując lekarzowi-orzecznikowi całą dokumentację medyczną związaną z leczeniem i diagnostyką, wykonaną po zaistnieniu wypadku.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński