Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-06-28
Wersja aktualna od 2010-06-28
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 39
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 297/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 maja 2009 r., na spadochronie Nawigator 260, na którym drugi skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek, szkolony metodą na linę, wykonywał swój drugi skok. Do momentu lądowania, skok przebiegał właściwie. Przed lądowaniem, nogi ucznia-skoczka spadochronowego były ułożone prawidłowo. W ostatniej fazie lotu uczeń-skoczek zahamował spadochron na wysokości około 7 m nad ziemią. W wyniku zahamowania, spadochron zmniejszył prędkość pionową oraz poziomą. Tuż przed lądowaniem uczeń-skoczek zmienił ułożenie nóg i wylądował na rozstawione nogi. W wyniku lądowania na rozstawione nogi doznał obrażenia ciała w postaci pęknięcia kości strzałkowej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była niewłaściwa ocena wysokości podczas lądowania, co spowodowało przyziemienie na rozstawione nogi.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała środek profilaktyczny, zastosowany przez szkolący podmiot lotniczy, że podczas prowadzenia szkolenia uczniów-skoczków zwiększono nacisk na trening w przyjmowaniu właściwej sylwetki podczas przyziemienia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński