Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-06-28
Wersja aktualna od 2010-06-28
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 34
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 333/10
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 kwietnia 2010 r., na spadochronie Ikarus Safire 2 189, na którym setny skok wykonywał skoczek spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wykonywał setny skok spadochronowy na zadanie „free”. Po zakończeniu zadania skoczek prawidłowo otworzył spadochron główny. Prawidłowo wykonał manewrowanie do wysokości około 100 m. W ostatniej fazie lądowania, skoczek spadochronowy zbudował długą prostą na wysokości budynku. Tuż przed przyziemieniem skoczek zahamował spadochron, który wypłaszczył swój lot na wysokości około 1 m. Skoczek stwierdził, że jest za wysoko, odpuścił lekko kołki sterownicze, ale utracił kierunek, ponieważ lądowanie nastąpiło z tendencją do skrętu w lewo. Po przyziemieniu, skoczek wykonał trzy kroki i upadł, sygnalizując jednocześnie odniesienie obrażenia. Ratownik medyczny stwierdził kontuzję prawej nogi.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były błędy w technice skoku, polegające na:
- niewłaściwym podejściu do lądowania, co spowodowało lądowanie poza wyznaczonym obszarem, w pobliżu przeszkód terenowych;
- przyziemieniu w łagodnym zakręcie i na rozstawione nogi, co spowodowało uraz ciała skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie wydała zaleceń profilaktycznych. Macierzysty Aeroklub wydał zalecenie profilaktyczne, żeby lądować z dala od obiektów budowlanych, a w sytuacji lądowania w zawirowaniach, należy być przygotowanym na niekomfortowe lądowanie.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński