Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-04-22 do 2011-05-24
Wersja archiwalna od 2010-04-22 do 2011-05-24
archiwalny
WYTYCZNE NR 1 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 kwietnia 2010 r.
w sprawie koordynacji środków bezpieczeństwa w sytuacji powstałej w wyniku erupcji wulkanu EYJAFJALLAJOKULL na Islandii
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 15 i 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) ogłasza się, co następuje:
Realizując ustalenia Ministrów Transportu UE z dnia 19 kwietnia 2010 r., w celu zmniejszenia uciążliwości dla transportu lotniczego wynikających z ograniczeń w wykonywaniu lotów, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ustala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się następujące rodzaje stref w przestrzeni powietrznej:
1) Limited No-Fly Zone (NFZ) - przestrzeń powietrzna o zdefiniowanych granicach poziomych i pionowych, zawierająca bufor bezpieczeństwa, w której ze względu na występowanie chmur pyłu wulkanicznego o wysokim stężeniu wykonywanie lotów jest zabronione;
2) Low Contaminated Area (LCA) - przestrzeń powietrzna o zdefiniowanych granicach poziomych i pionowych określonych przez depeszę SIGMET, w której możliwe jest występowanie pyłów wulkanicznych o niskim stężeniu;
3) Non-Contaminated Airspace (NCA) -przestrzeń powietrzna, w której nie istnieją ograniczenia dla wykonywania lotów, wynikające z obecności pyłu wulkanicznego.
§ 2. Źródłami informacji dotyczących pyłu wulkanicznego w FIR Warszawa są:
1) Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - w zakresie depesz SIGMET, określających współrzędne oraz przedziały wysokości obszarów możliwego występowania pyłu wulkanicznego;
2) Eurocontrol Central Flow Management Unit (CFMU) - w zakresie stref Limited No-Fly Zone (NFZ) wraz ze strefą buforową zawierającej parametry pionowe i poziome określające jej położenie.
§ 3. Loty w Low Contaminated Area (LCA) wykonywane są na odpowiedzialność operatora lotniczego.
§ 4. Załogi statków powietrznych wykonujących lot w Low Contaminated Area (LCA) ponoszą odpowiedzialność za zapewnienie separacji od chmury pyłów wulkanicznych.
§ 5. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, po otrzymaniu informacji z Eurocontrol Central Flow Management Unit (CFMU) dotyczącej Limited No-Fly Zone (NFZ) i depeszy SIGMET zobowiązana jest do wydania NOTAM odpowiednio.
§ 6. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadzi odpowiednie poprawki i uzupełnienia do dokumentacji operacyjnej w celu zapewnienia realizacji wytycznych.
§ 7. Wytyczne wchodzą w życie z dniem podpisania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienione} ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.