Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-03-19
Wersja aktualna od 2010-03-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 lutego 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 794/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 września 2009 r., na spadochronie Spectra 150, na którym 200 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 34, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Aeroklub regionalny na terenie lotniska zorganizował skoki spadochronowe. W trzecim wylocie skakał skoczek spadochronowy na zadanie RW-7, z wysokości 3000 m. Po prawidłowym otwarciu spadochronu kontynuował lot na spadochronie. Podejście do lądowania wykonał z wiatrem (1-2 m/s) i ze ściągniętymi przednimi taśmami nośnymi. Przed przyziemieniem nie wyrównał lotu spadochronu. Skoczek z dużą prędkością uderzył w ziemię doznając obrażeń ciała. Wezwano pogotowie ratunkowe, które zawiozło poszkodowanego do szpitala. Po badaniach przeprowadzonych w szpitalu stwierdzono złamanie kręgosłupa w części lędźwiowej, bez przerwania rdzenia kręgowego, oraz złamanie biodra i nogi.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice skoku, polegający na lądowaniu z wiatrem i niewyrównaniu lotu czaszy spadochronu przed przyziemieniem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Grzegorz Kruszyński |