Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-03-19
Wersja aktualna od 2010-03-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 11
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 lutego 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 392/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 czerwca 2009 r., na spadochronie Falcon 300, na którym czwarty skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z samoczynnym otwarciem spadochronu na linę desantową (LD). Do momentu lądowania skok przebiegał prawidłowo. Podczas podejścia do lądowania skoczek zahamował spadochron i przyziemił na prawidłowo złączone nogi. Następnie, upadając do tyłu podparł się rękoma o podłoże. Po lądowaniu skoczek zgłosił ból lewej ręki, po czym został odesłany do szpitala, gdzie stwierdzono złamanie drugiej i trzeciej kości śródręcza lewej dłoni.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było przyjęcie nieprawidłowej sylwetki podczas lądowania, co spowodowało, że po przyziemieniu uczeń-skoczek, upadając do tyłu, podparł się rękami i doznał obrażeń ciała.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Przeprowadzenie z uczniami-skoczkami dodatkowego szkolenia w zakresie przyjmowania odpowiedniej sylwetki podczas lądowania i wykonywania prawidłowego przewrotu po przyziemieniu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński