Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-03-19
Wersja aktualna od 2010-03-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 lutego 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 312/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 maja 2009 r., na spadochronie Nawigator 260, na którym drugi skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 31, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4000 m z opóźnionym otwarciem 60 sek. na zadanie AFF-2. Po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Lot na spadochronie, do momentu lądowania, przebiegał prawidłowo. Podczas lądowania, uczeń-skoczek za późno zahamował spadochron, po czym lądował na rozstawione nogi. Badanie lekarskie wykazało złamanie kości strzałkowej i kostki.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były błędy w technice lądowania, polegające na zbyt późnym zahamowaniu spadochronu przed przyziemieniem oraz przyziemienie na „luźne”, rozstawione nogi. Spowodowało to obrażenia ciała ucznia-skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Zdarzenie omówiono z uczniami-skoczkami na odprawie oraz przypomniano o konieczności hamowania spadochronu na odpowiedniej wysokości i przyziemieniu na złączone i lekko ugięte nogi.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński