Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-03-19
Wersja aktualna od 2010-03-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 6
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 lutego 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 238/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 kwietnia 2009 r., na spadochronie Nawigator 260, na którym trzeci skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 30, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonał skok na zadanie „AFF-3”. Po zakończeniu zadania, na wysokości około 1700 m uczeń-skoczek prawidłowo otworzył spadochron główny. Manewrowanie do wysokości około 300 m było prawidłowe. W ostatniej fazie podejścia do lądowania uczeń-skoczek ustawił się w pozycji „z wiatrem” i tak też przyziemił. Podczas lądowania uczeń-skoczek doznał złamania wyrostka rylcowego kości przedramienia (nadgarstek).
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd ucznia-skoczka w technice lądowania, polegający na podparciu się ręką podczas przyziemienia po lądowaniu z wiatrem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
Przeprowadzenie dodatkowego szkolenia uczniów-skoczków, mającego na celu utrwalenie umiejętności lądowania, co do zasady pod wiatr, chyba że będzie to zagrażało ich bezpieczeństwu (np. niski zakręt, ominięcie przeszkody terenowej).
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński