Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-03-19
Wersja aktualna od 2010-03-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lutego 2010 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 819/09
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 września 2009 r., na spadochronie Laser, na którym drugi skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 26, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1000 m, zadanie A I 2 - skok z samoczynnym otwarciem spadochronu, nauka prawidłowego oddzielenia się od samolotu. Uczeń-skoczek poprawnie oddzielił się od samolotu, sterując spadochronem podprowadził go do lądowania na terenie lotniska. Przed przyziemieniem, uczeń-skoczek zbyt gwałtownie ściągnął linki sterownicze. Czasza spadochronu została wyhamowana a uczeń-skoczek przemieścił się do przodu, stykając się z powierzchnią lotniska. Przy lądowaniu podparł się rękami, co wskutek dynamicznego ich obciążenia spowodowało złamanie kości przedramienia ręki lewej i prawej. Po udzieleniu pierwszej pomocy został przewieziony do szpitala.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice lądowania, polegający na zbyt gwałtownym ściągnięciu uchwytów sterowniczych w fazie wyrównania lotu i podparciu się rękami po przyziemieniu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaakceptowała następujący, zastosowany, środek profilaktyczny:
- zaistniały wypadek omówiono ze skoczkami na odprawie,
- omówiono zasady sterowania spadochronem przed lądowaniem, z uwzględnieniem aktualnych warunków atmosferycznych,
- w celu utrwalenia umiejętności sterowania spadochronem powtórzono z uczniami-skoczkami ćwiczenia naziemne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na końcowe podejście do lądowania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński